Spring naar content

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en in het najaar worden bewoners verder geïnformeerd.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

Afval

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Hoger beroep 

De sector is in hoger beroep gegaan tegen het opt-in regime in Amsterdam en nu dus ook in Utrecht. De uitspraak is op 11 juni.

bron: duic.nl

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
E-mail |

Meaningful Email Communication: How Naviva, Spotler, and SOLVM Truly Reach Parents

The collaboration between the maternity care organization Naviva Kraamzorg, marketing partner SOLVM, and technology partner Spotler clearly demonstrates that email can be a powerful communication channel—if done correctly. The three…
Lees meer
E-mail |

GDMA International Email Benchmark 2025: Retail puts the inbox on alert – email marketing remains strong, if relevant

Email marketing continues to be a powerful channel, but the bar is getting higher. This is demonstrated by the latest edition of the GDMA International Email Benchmark 2025 (available in…
Lees meer
E-mail |

GDMA International Email Benchmark 2025: Retail zet mailbox in Nederland op scherp – e-mailmarketing blijft sterk, mits relevant

E-mailmarketing blijft een onverminderd sterk kanaal, maar de lat ligt steeds hoger. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de GDMA International Email Benchmark 2025, waarvoor wereldwijd én in Nederland…