Spring naar content

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent een aantal mechanismen om data door te geven buiten de Europese Unie. Denk hierbij aan adequaatheidsbesluiten met ontvangende landen, Standard Contractual Clauses (SCC’s) of Binding Corporate Rules (BCR). Maar sinds de Schrems II-uitspraak is duidelijk dat een DTIA noodzakelijk is, als er geen geldig adequaatsbesluit is.

Er zijn al veel templates gepubliceerd, maar vaak allemaal met net een ander doel óf net een andere invulling. Met deze DDMA-template hebben wij getracht om de belangrijkste aspecten van deze templates samen te vatten om zo een overzichtelijk geheel te creëren. Daarnaast bevat de template factoren waarmee je de risico’s van jouw doorgifte kunt inschatten. De template helpt jou daarmee stapsgewijs bij het onderzoeken van het beschermingsniveau in het land waar jij de persoonsgegevens aan doorgeeft. Tot slot kan deze template ook gebruikt worden om jouw DTIA vast te leggen.

De template is niet getoetst bij de Autoriteit Persoonsgegevens en enkel een interpretatie van de bekende wet- en regelgeving, richtlijnen van toezichthouders en relevante jurisprudentie.

Template Data Transfer Impact Assessment (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Alleen als je DDMA-lid bent kun je de Template Data Transfer Impact Assessment downloaden. Log in op jouw persoonlijke account en klik de download knop aan. Heb je nog geen account? Vraag deze hier aan. Nog geen lid? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Romar van der Leij

Voormalig Legal counsel | DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Het juridische slagveld van AI Chatbots: Privacytoezichthouders staan op scherp

AI-chatbots zijn niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Ze worden ingezet voor klantenservice, contentcreatie en zelfs strategisch advies. Maar terwijl de technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan privacytoezichthouders…
Lees meer
AI Act |

Europese Commissie presenteert digitale agenda: nieuwe regels en kansen voor marketing

De Europese Commissie heeft haar plannen voor 2025 gepresenteerd, met een focus op nieuwe wetgeving die de bestaande regelgeving, zoals de AVG, moet vereenvoudigen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de…
Lees meer
AVG |

Veranderingen in de Amerikaanse politiek: wat betekent dat hier voor online marketing?

Het nieuws over de Verenigde Staten domineerde de afgelopen weken de headlines. De verkiezingen veranderden niet alleen de politieke verhoudingen, maar ook de koers van Big Tech in de VS.…