Spring naar content

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent een aantal mechanismen om data door te geven buiten de Europese Unie. Denk hierbij aan adequaatheidsbesluiten met ontvangende landen, Standard Contractual Clauses (SCC’s) of Binding Corporate Rules (BCR). Maar sinds de Schrems II-uitspraak is duidelijk dat een DTIA noodzakelijk is, als er geen geldig adequaatsbesluit is.

Er zijn al veel templates gepubliceerd, maar vaak allemaal met net een ander doel óf net een andere invulling. Met deze DDMA-template hebben wij getracht om de belangrijkste aspecten van deze templates samen te vatten om zo een overzichtelijk geheel te creëren. Daarnaast bevat de template factoren waarmee je de risico’s van jouw doorgifte kunt inschatten. De template helpt jou daarmee stapsgewijs bij het onderzoeken van het beschermingsniveau in het land waar jij de persoonsgegevens aan doorgeeft. Tot slot kan deze template ook gebruikt worden om jouw DTIA vast te leggen.

De template is niet getoetst bij de Autoriteit Persoonsgegevens en enkel een interpretatie van de bekende wet- en regelgeving, richtlijnen van toezichthouders en relevante jurisprudentie.

Template Data Transfer Impact Assessment (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Alleen als je DDMA-lid bent kun je de Template Data Transfer Impact Assessment downloaden. Log in op jouw persoonlijke account en klik de download knop aan. Heb je nog geen account? Vraag deze hier aan. Nog geen lid? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Romar van der Leij

Voormalig Legal counsel | DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen…
Lees meer
AVG |

Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties

Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems…
Lees meer
AVG |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP)…