Spring naar content

Achtergrond van de Moderniseringsrichtlijn

Als onderdeel van een grotere hervorming van het consumentenrecht (de ‘new deal’ voor consumenten) heeft de Europese wetgever in 2018 een voorstel voor de Moderniseringsrichtlijn geïntroduceerd. Met de richtlijn worden in essentie twee doelen nagestreefd. Ten eerste moeten de nieuwe regels betere handhaving van Europese consumentenregels mogelijk maken. Ten tweede is het idee dat de regels het consumentenrecht beter geschikt maken voor met name digitale ontwikkelingen.

Het Nederlandse wetsvoorstel om de regels uit deze richtlijn in het Nederlandse recht te implementeren is recent door de Eerste Kamer als hamerstuk afgedaan. De regels worden vanaf 28 mei 2022 van toepassing.

Belangrijkste wijzigingen voor online marketing

Onlinemarktplaatsen

Onlinemarktplaatsen, zoals Amazon en bol.com, moeten voortaan meer informatie verstrekken over third-party sellers die op zulke platformen producten verkopen. Zo moet duidelijk zijn of op een overeenkomst consumentenregels van toepassing zijn en bij wie een consument bij problemen kan aankloppen: is dat het platform, of de derde verkoper die het product heeft geleverd? Ook moeten platformen voortaan informatie geven over de rankschikking van hun aanbiedingen: voor consumenten moet duidelijk zijn waarom een bepaalde aanbieding hoger in een lijstje staat dan een andere aanbieding. Voor online zoekfuncties gaan vergelijkbare verplichtingen gelden.

Consumentenreviews

Websites die verwijzen naar ervaringen van consumenten moeten deze reviews op echtheid gaan controleren. Ook komt er een informatieverplichting over of en hoe aanbieders hebben gecontroleerd dat beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die een product daadwerkelijk hebben aangeschaft. Het tegen betaling (laten) plaatsen van bijvoorbeeld neplikes wordt in het geheel verboden.

Gepersonaliseerde prijzen

Als een webwinkel gepersonaliseerde prijzen hanteert, moet de handelaar daar voortaan over informeren. Deze verplichting geldt overigens niet voor dynamic en real-time pricing.

Diensten aanbieden in ruil voor persoonsgegevens

Online diensten die in ‘ruil’ voor het verstrekken van persoonsgegevens toegankelijk zijn, zoals socialmediadiensten, krijgen met extra regels te maken. Een consument mag zo’n ‘ruilovereenkomst’ bijvoorbeeld voortaan binnen veertien dagen ontbinden.

Andere wijziging: sancties

Naast de inhoudelijke wijzigingen die ik hiervoor noemde, gaan er ook op het gebied van handhaving van consumentenregels dingen veranderen. Handhavende autoriteiten, zoals in Nederland de Autoriteit Consument & Markt (ACM), moeten voortaan rekening houden met een lijst met criteria bij het bepalen van een passende sanctie als een handelaar regels overtreedt. Als een overtreding in meerdere EU-lidstaten plaatsvindt, mogen lidstaten voortaan een geldboete opleggen van maximaal vier procent van de jaaromzet van een handelaar.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de nieuwe regels die vanaf 28 mei van toepassing zijn? Mail dan naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
AVG |

LinkedIn ontvangt hoge AVG-boete na gericht adverteren

De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft namens alle EU-lidstaten drie boetes ter waarde van in totaal 310 miljoen euro aan LinkedIn opgelegd. Dit vanwege het verzamelen van persoonsgegevens van…
Lees meer
DDMA |

Primera, NS International en KLM winnen DDMA Experimentation Heroes 2024

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakt vandaag bekend welke organisaties in de prijzen zijn gevallen tijdens DDMA Experimentation Heroes 2024. Primera, NS International, KLM en Mepal gaan met de…
Lees meer
DDMA |

Judith Oude Sogtoen: 20 jaar DDMA

Dit jaar blaast DDMA 20 kaarsjes uit. De perfecte gelegenheid om stil te staan bij alles wat we samen hebben bereikt en om vooruit te kijken naar wat de toekomst…