Spring naar content

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is vandaag bekendgemaakt tijdens een speciale talkshow. Rabobank trok aan het langste eind en wist de felbegeerde hoofdprijs binnen te slepen, ten koste van Leen Bakker en Randstad Groep Nederland. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging dit jaar naar Leen Bakker waarvoor het studiopubliek en de kijkers live voor konden stemmen.

Winnaar Customer Data Award: Rabobank

Rabobank heeft een centraal klantbeeld gecreëerd waarin klantdata en klantgedrag op individueel niveau is verzameld. Op basis van AI wordt per klant bepaald wat de meest relevante boodschap is uit het portfolio aan (marketing) boodschappen en vervolgens via alle inbound en outbound kanalen beschikbaar gesteld. Volgens de jury illustreert de case een uitdaging waar alle grootbanken voor staan: hoe zorg je voor relevante, persoonlijke en consistente communicatie over alle kanalen heen. Rabobank is er in geslaagd om deze uitdaging te tackelen. De compleetheid en precisie waarmee deze case is uitgevoerd is opvallend, over elk detail is goed nagedacht.

Ingrid van der Chijs & Coen Wiers (Rabobank): ‘Om in een groot, complex bedrijf als Rabobank zulke grote stappen te kunnen zetten móét je het echt samen doen. Deze prijs is dan ook een groot compliment aan ons team en wat we de afgelopen jaren met ons AI marketingbrein hebben neergezet. We bestaan al 125 jaar en in die tijd is de wereld enorm veranderd maar hiermee laten we zien dat we ook digitaal nog steeds persoonlijk kunnen zijn en dichtbij onze klanten staan. We zijn ontzettend blij dat de jury dat op prijs weet te stellen.’

Winnaar Data Challenger Award: Vattenfall

Om klanten te helpen met energie besparen en verduurzamen heeft Vattenfall de Energie App ontwikkeld. Door data en AI in te zetten krijgen klanten inzicht in hun persoonlijke situatie en verbruik en hoe die zich verhoudt tot vergelijkbare klanten. Met relevante tips en projecties hoe de persoonlijke situatie eruitziet na een besparing of investering worden klanten aangemoedigd te verduurzamen. Volgens de jury is de case van Vattenfall actueler dan ooit als gevolg van de energiecrisis waarin we ons bevinden. Vattenfall heeft aangetoond hoe je succesvol data omzet naar inzicht en aanzet tot actie.

Florine Klop (Vattenfall): ‘Het is echt een eer om de allereerste winnaar te zijn van de DDMA Data Challenger Award. Een prachtige prijs voor alle teams binnen Vattenfall die aan deze case gewerkt hebben en onze klanten geholpen hebben met verduurzamen – zeker in de huidige energiecrisis waarin besparen op je rekening relevanter dan ooit is. We zijn ontzettend blij dat de jury dit erkent en beloont.’

Winnaar Publieksprijs: Leen Bakker

Ondernemerschap. Dat typeert volgens de jury waarschijnlijk het beste de aanpak en werkwijze die Leen Bakker in deze customer datacase heeft toegepast. Met oog voor resultaat en focus op wat werkt in een branche die graag klantgerichter wil communiceren, maar waarin ook een sterke offline- en salescultuur heerst, heeft Leen bakker indrukwekkende stappen gezet.

Matthijs Moeken (Leen Bakker): ‘Het was een fantastische ervaring om bij de uitreiking te zijn en een eer om de case te mogen delen. Dat het een nog grotere eer is dat dit dan beloont wordt met de publieksprijs spreekt natuurlijk voor zich. Uiteraard vooral voor het kleine team dat hun harde werk, bloed, zweet en tranen hiermee in de prijzen ziet vallen. Ook een groot compliment aan ons bureau Merkle om van deze case een succes te maken. Je ziet ons de komende jaren terug met nog mooiere cases.’

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Digital Humans: 11 insights over deze innovatieve vorm van klantcontact

Gepaard met alle ontwikkelingen rondom Generative AI zijn er ook ontwikkelingen op het gebied van Conversational AI. En dan in het bijzonder de komst van de meest geavanceerde vorm: Digital…