Spring naar content

Achtergrond: voorstel voor AI Act

Alweer in 2021 heeft de Europese Commissie in de vorm van de Artificial Intelligence Act (AI Act) nieuwe regels voorgesteld om het gebruik van Artificial Intelligence (AI)-technologie te reguleren. Het voorstel wordt op dit moment besproken in de Europese Raad en het Europees Parlement en bevindt zich dus nog in de ontwikkelfase.

Afhankelijk van de finale tekst van de AI Act is het mogelijk dat bepaalde marketingactiviteiten waarbij AI-technologie wordt ingezet in meerdere of mindere mate door de AI Act zal worden gereguleerd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van AI bij data-analyse; personalisatie; marketing automation, smart advertising, A/B-testing en contentcreatie.

Oproep: deelname MKB-toets

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Ministerie EZK) organiseert op donderdag 22 september 2022 een ‘MKB-toets’ over het door de Europese Commissie gepubliceerde concept voor de AI Act. De MKB-toets heeft de vorm van een panelgesprek met ondernemers binnen het MKB, waarin in ieder geval aandacht wordt besteed aan de werkbaarheid en uitvoerbaarheid van de voorgestelde AI Act en de te verwachten regeldrukkosten. Ben je lid van DDMA, behoort je bedrijf tot het MKB, verwacht je met de toekomstige AI Act in aanraking te komen en wil je deelnemen aan het panelgesprek? Stuur dan voor donderdag 15 september 2022 een e-mail naar legal@ddma.nl.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de AI Act? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Conversational AI 2.0: Zo breng je jouw chatbot naar het volgende niveau

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om klantvragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: jouw klant direct helpen en de druk op de klantenservice verlagen. De…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…