Spring naar content

Tijdens de bijeenkomst werd uitgebreid gediscussieerd over de recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) en de implicaties daarvan voor marketinggerelateerde verwerkingen van persoonsgegevens. De advocaten gaven hun visie over de juridische ruimte die organisaties hebben om te vertrouwen op gerechtvaardigd belang, vooral in de context van commerciële belangen.

De bijeenkomst werd afgesloten met een brainstorm over mogelijke manieren om marketinggerelateerde verwerkingen juridisch beter te kaderen. Ook werd gediscussieerd over de invulling van de uitleg van het vereiste ‘redelijkerwijs konden verwachten’, want: wanneer is iets een redelijke verwachting en hoe is dit toepasbaar op de KNLTB-zaak? Al met al een geslaagde sessie, waar veel interessante invalshoeken en mogelijkheden werden besproken.

De concrete invulling van de gerechtvaardigd belang-toets blijft echter onduidelijk tot er uitspraak is gedaan door de Rechtbank Amsterdam, welke wordt verwacht in 2025. DDMA houdt de situatie nauwlettend in de gaten en blijft haar leden informeren over de voortgang van de zaak.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

De zaak Mousse/CNIL: Is uitvragen van geslacht écht nodig?

De zaak Mousse tegen CNIL draait om de vraag of SNCF bij de verkoop van treintickets verplicht mag vragen naar het geslacht van klanten (‘man’ of ‘vrouw’). De Europese rechter…
Lees meer
AI Act |

Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen

2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om…
Lees meer
AVG |

Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy

Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP…