Spring naar content

Tijdens de DDMA AI Hackathon, een initiatief van de DDMA Commissie AI, zetten bedrijventeams in twee dagen een vernieuwend machine learning-concept neer. Dit jaar bestond het deelnemersveld uit teams van Airmiles, Blendle, Eneco, Holland Casino, Kamer van Koophandel, Landal GreenParks, Matrixian Group, NU.nl, PostNL, Randstad en Transavia.

Mark Tijssen, teamlead web intelligence bij winnaar Landal GreenParks: “We hebben een zelflerend model gebouwd waarmee we op basis van gebruikersgedrag op onze website kunnen voorspellen tegen welke vragen bezoekers aanlopen. Hiermee kunnen we onze bezoekers steeds relevante tips geven in verschillende fases voor, tijdens en na het aankoopproces. Ik ben superblij dat we hebben gewonnen, vooral omdat dit voor Landal de eerste echte kennismaking met AI is. We komen van nul en twee dagen later hebben we een complete oplossing, die we na vandaag verder gaan testen en optimaliseren.”

Oordeel van de jury

De jury van de DDMA AI Hackathon, bestaande uit Marc Salomon, decaan van de Amsterdam Business School, Katja Sizova, bestuurslid van DDMA en Jorick van Hees, managing consultant AI bij Incentro, verkoos het team van Landal GreenParks boven de teams van Eneco en Holland Casino. “Het niveau van alle deelnemers lag enorm hoog. Mooi om te zien hoe de teams in twee dagen zulke concrete cases hebben neergezet. We hebben voor Landal gekozen, omdat deze van alle cases het meest compleet en uitgebreid is. Het is een echte end-to-end oplossing, die schaalbaar is voor bredere toepassingen binnen de organisatie. Bovendien zit de case technologisch heel goed in elkaar.”

Over de DDMA AI Hackathon

Het doel van de DDMA AI Hackathon is om businessteams en data science-teams beter met elkaar samen te laten werken. Veel organisaties benutten nog niet alle kansen van artificiële intelligentie (AI), doordat verschillende disciplines – met marketeers en product owners aan de ene kant en data scientists en engineers aan de andere kant – elkaar niet weten te vinden. Tijdens de AI Hackathon leren beide partijen elkaars taal en belangen kennen, terwijl ze samen werken aan een oplossing voor een belangrijk vraagstuk binnen hun eigen organisatie.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Conversational AI 2.0: Zo breng je jouw chatbot naar het volgende niveau

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om klantvragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: jouw klant direct helpen en de druk op de klantenservice verlagen. De…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…