Spring naar content

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Analytics leidend in voeren klantdialoog

Dit jaar viel bij alle genomineerden op dat er meer aandacht wordt besteed aan het gericht toepassen van ‘data intelligence’. Analytics is daarmee duidelijk leidend geworden in het voeren van de klantdialoog. Toepassingen worden steeds creatiever, om resultaat te maximaliseren. Uit het juryrapport: “De ingediende cases geven allemaal blijk van de wens tot professionalisering op marketing en salesgebied, ambities om te excelleren in het ontwikkelen en toepassen  van datagedreven processen, een hoge mate van klant en data bewustzijn en – net zo belangrijk – een sterk lerend vermogen.”

Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award: “De winnende case van de KNVB  is een mooie follow-up van de winnaar van vorig jaar, Vakmedianet. Ook deze case laat zien dat data en de creatieve toepassing daarvan een enorme impact kan hebben op het ontwikkelen van je ondernemingsstrategie. Daarnaast is de consistente inrichting van de organisatie en het degelijke gebruik van middelen als gevolg van de gemaakte strategische keuzen reden om KNVB als winnaar te kiezen.”

Data en creatie

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De Customer Data Award geeft al meer dan 10 jaar de stand van zaken in de sector weer. Om als marketeer klaar te zijn voor de 21e eeuw is het steeds belangrijker om niet alleen de technische, maar juist ook de creatieve kant van datatoepassing onder de knie te krijgen. Het is goed om in de ingezonden cases, en natuurlijk met name in de winnende case, te zien dat men echt bezig is om van data iets moois te maken. Ik feliciteer KNVB dan ook van harte met deze mooie prijs.”

KNVB  presenteert de winnende case donderdag 23 november, op de DDMA Data Dag. Ook de drie andere genomineerden komen over hun aanpak vertellen in meerdere parallelsessies.

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Podcast Shaping the Future: Over personalisatie en de kunst van niets doen

Wat als personalisatie niet draait om méér communicatie, maar juist om het lef om soms even niets te doen? Het klinkt contra-intuïtief, maar voor Eneco pakte de kunst van stilzitten…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Univé en New York Pizza winnen Customer Data Awards 2025

Tijdens het jaarlijkse marketingevent DDMA NEXT zijn vandaag de winnaars van de Customer Data Awards 2025 bekendgemaakt. De vakjury bekroonde Univé met de Data Transformation Award en New York Pizza…
Lees meer
AI Act |

Wat de Digital Omnibus voor jou verandert: Cookiewet (2/4)

De Europese Commissie heeft op 19 november 2025 een pakket aan wijzigingen gepresenteerd om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen, ook wel Digital Omnibus genoemd. In deze korte…