Spring naar content

Het kort geding tussen de Gemeente Utrecht en uitgeverij DPG Media B.V. ging voornamelijk om het belang van huis-aan-huisbladen, meer specifiek het Stadsblad Utrecht. Bij het ingevoerde opt-in stelsel voor de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk werd door de gemeente geen onderscheid gemaakt tussen reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Daardoor mochten huis-aan-huisbladen alleen nog bezorgd worden bij inwoners met een JA/JA sticker op de brievenbus. Gezien het belang van de verspreiding van nieuws en informatie onder de inwoners van Utrecht, in dit geval via het Stadsblad, vindt het Hof dat het beleid van de Gemeente Utrecht in strijd is met de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.

Sluiproute reclame via huis-aan-huisbladen?
De gemeente Utrecht verweerde zich door te stellen dat een huis-aan-huisblad ruimte biedt voor een “sluiproute” van reclame. Daarbij wezen ze op het blad City Amsterdam, dat “slechts een minimum aan redactionele inhoud kent en verder reclame bevat.” Het Hof oordeelde dat het feit dat een blad uitgegeven wordt door een commerciële partij geen aanleiding is om de verspreiding van uitgegeven huis-aan-huisbladen te belemmeren. Juist omdat nieuwsmedia vaak afhankelijk zijn van reclame-inkomsten, kan door de aantasting daarvan het medium zelf (ernstig) worden getroffen.

Stadsblad Utrecht mag dus voorlopig nog worden bezorgd, tenzij er een NEE/NEE sticker is aangebracht. De bodemprocedure in deze zaak loopt nog. Het kan dus zo zijn dat tijdens deze procedure anders wordt geoordeeld, maar het hof acht dit niet aannemelijk.

Vorig jaar voerde Amsterdam een soortgelijk systeem in. In Amsterdam mogen huis-aan-huisbladen bij adressen zonder JA/JA sticker wél bezorgd worden.

Meer weten over de regels omtrent het verspreiden van post? Download hier de DDMA Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk en de DDMA Code Brievenbus Reclame, Huissampling en Direct Response.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy

Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP…
Lees meer
AVG |

Legal Member Meetup: KNLTB-zaak en de betekenis voor de Marketingsector

Op 12 december 2024 vond de maandelijkse Legal Member Meetup plaats, met de KNLTB-zaak als centraal onderwerp. Advocaten Olivia van Rikxoort en Saskia Vermeer – de Jongh van HVG Law…
Lees meer
AI Act |

Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s

De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan…