Spring naar content

Misschien heb jij, net als ik, Snapchat niet meer aangeraakt sinds augustus 2016, toen Instagram stories toevoegde aan hun app. Voor velen leek het alsof Snapchat uit de gratie was geraakt. Maar niets blijkt minder waar, want de app is nog steeds razend populair, vooral onder jongeren. Kinderen, tieners en jongvolwassenen gebruiken Snapchat namelijk meer dan ooit om met elkaar te praten, foto’s te sturen, deel te nemen aan groepsgesprekken en natuurlijk om stories te maken en te bekijken. Daarnaast beschikt Snapchat ook over een short content feed, waar influencers in kunnen opvallen. Dit is ook influencers niet ontgaan. Zij zijn veelvuldig aanwezig op het platform.  

Het “Snap Stars” Programma 

In 2022 begon Snapchat met het “Snap Stars-programma”. Dit programma begon op basis van invite-only en stelt bekende Snapchat-gebruikers in staat om een ‘Snap Star’ te worden. Inmiddels kun je ook een verificatieverzoek indienen om Snap Star te worden. Als je het eenmaal bent, wordt je content vaker getoond aan gebruikers en biedt het mogelijkheden om geld te verdienen via een Revenue Share-programma. Hierbij worden advertenties getoond na een bepaald aantal stories en bij het scrollen tussen korte video’s. 

Het is voor Snap Stars dus zeer voordelig om veel Snaps per dag te plaatsen, omdat meer Snaps meer advertentieruimte voor Snapchat opleveren. Bekende Snapchat-gebruikers maken hier gretig gebruik van en plaatsen soms wel 50 tot 100 Snaps per dag. Op deze manier kunnen influencers al snel honderden tot duizenden euro’s per dag verdienen. Het kan dus best lucratief zijn om als influencer actief te zijn op Snapchat. Maar… als jij officieel door Snapchat als Snap Star bent verifieerd kan je nog niet direct geld gaan verdienen. Je moet jezelf namelijk eerst bewijzen als contentmaker vóór er advertenties tussen je content verschijnen. Zo moet je:

  • Minimaal 55.000 volgers hebben 
  • 25 miljoen+ views per maand of 12.000 uur viewtime genereren 
  • Minimaal 10 dagen per maand 20 of meer Snaps plaatsen op je stories 

Een flinke commitment dus. Maar menig influencer is deze uitdaging aangegaan en kan Snapchat nu als hun fulltime job noemen. Sommige zijn zelfs gestopt met het maken van content op andere platformen en focust zich alleen nog op het maken van Snaps.

Uiteraard moeten de mensen wel kijken. Je moet ervoor zorgen dat gebruikers door jouw 100+ Snaps per dag swipen, zodat ze alle ads te zien krijgen. Bekende Snapchatters plannen hun dagen daarom vol met leuke activiteiten en feestjes. Het advies is daarom ook simpel: leef een zo leuk mogelijk leven, elke dag! En als je een keer een dag over slaat, geen probleem. Snapchat geeft je de mogelijkheid om je stories een aantal dagen te laten staan. Zodat kijkers morgen en overmorgen ook nog kunnen zien wat jij meemaakt.

Nog een tip is: werk samen! Wat is leuker dan een bekende influencer zien die een gekke stunt doet? Twee bekende influencers die een gekke stunt doen! De laatste foto of video die je plaatst naar je stories wordt automatisch de thumbnail voor heel de reeks, dus zorg ervoor dat die klikwaardig is! 

Betaalde partnerschappen nu ook mogelijk op Snapchat 

Het bovengenoemde verdienmodel maakt het voor influencers mogelijk om geld te verdienen zónder mee te werken aan campagnes van externe adverteerders. Dit werkt op dezelfde manier als de partnerprogramma’s op YouTube. Nu verschuilt het platform zich ook naar andere vormen van reclame. Zo experimenteert Snapchat nu met het toestaan van merkreclame en -promotie via betaalde samenwerkingen tussen influencers en merken. Dit was tot voor kort verboden en dit soort content werd altijd direct verwijderd influencers het toch publiceerden. Deze nieuwe mogelijkheid biedt veel kansen, voor zowel influencers als adverteerders.

En daar wordt gebruik van gemaakt. Waar Snapchat vroeger een inkomstenbron was voor een handjevol influencers, is het aantal actieve Snap Stars enorm gegroeid. Dit maakt het tegelijkertijd moeilijker voor de nieuwkomers om zich te onderscheiden in al die uren van Snapchat-content die er al is. Desondanks maakt de introductie van betaalde partnerschappen Snapchat een interessante plek voor adverteerders. Dus als je als merk nog niet op Snapchat aanwezig bent, is dit het moment om in te stappen en te profiteren van de unieke mogelijkheden die het platform biedt.

Reclameregels bij betaalde partnerschappen

Deze nieuwe mogelijkheden rondom betaalde partnerschappen gaan natuurlijk niet zonder verantwoordelijkheid. Net als bij andere social platformen dienen influencers op Snapchat zich te houden aan reclameregels. Dit houdt in dat zij duidelijk moeten aangeven wanneer een post, story of video gesponsord is door een merk of bedrijf. Deze transparantie is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook essentieel om het vertrouwen van hun volgers te behouden. Voor adverteerders is het belangrijk om te weten dat samenwerken met influencers op Snapchat gepaard gaat met deze regelgeving, waardoor campagnes eerlijk en transparant blijven voor het publiek. Check hiervoor ook influencerregels.com.

Joost Bouhof

Content Creator, Social Media Influencer & Influencer Marketing Specialist

Joost is social influencer en content creator op YouTube en Twitch in gamingen lifestyle; hij bereikt met zijn social media kanalen meer dan 600.000 mensen. Daarnaast is hij co-founder van Fanflock, een marketingagency gericht op het bereiken van Gen-Y en -Z. Sinds 2020 is hij lid van de commissie Influencer Marketing bij DDMA.

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…
Lees meer
Influencermarketing |

Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’

Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden…
Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…