Spring naar content

Het recht op inzage

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft betrokkenen een aantal rechten. Eén van die rechten is het zogenaamde ‘recht op inzage’. Het recht op inzage stond ook al in de voorganger van de AVG, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, vastgelegd. Toch blijkt er nog veel onduidelijkheid over hoe dit recht nu in de praktijk moet worden ingericht.

In de AVG staat een identificatieverplichting opgenomen; een organisatie moet alle redelijke maatregelen nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die om inzage verzoekt. Komt de informatie namelijk bij een verkeerde persoon terecht, dan is er sprake van een datalek. De grote vraag in de praktijk is daarmee; wanneer weet je zeker genoeg dat de verzoeker dezelfde persoon is zonder teveel persoonsgegevens op te vragen?

In dit artikel laat ik zien hoe de EDBP, de Europese koepel van privacytoezichthouders, naar deze kwestie kijkt op basis van door hen geschreven guidelines. Daarna ga ik in op de cases van DPG Media en SVB

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan? 

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP…
Lees meer
AVG |

Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?

Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder…
Lees meer
AI Act |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike…