Spring naar content

Het recht op inzage

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft betrokkenen een aantal rechten. Eén van die rechten is het zogenaamde ‘recht op inzage’. Het recht op inzage stond ook al in de voorganger van de AVG, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, vastgelegd. Toch blijkt er nog veel onduidelijkheid over hoe dit recht nu in de praktijk moet worden ingericht.

In de AVG staat een identificatieverplichting opgenomen; een organisatie moet alle redelijke maatregelen nemen om de identiteit te controleren van een betrokkene die om inzage verzoekt. Komt de informatie namelijk bij een verkeerde persoon terecht, dan is er sprake van een datalek. De grote vraag in de praktijk is daarmee; wanneer weet je zeker genoeg dat de verzoeker dezelfde persoon is zonder teveel persoonsgegevens op te vragen?

In dit artikel laat ik zien hoe de EDBP, de Europese koepel van privacytoezichthouders, naar deze kwestie kijkt op basis van door hen geschreven guidelines. Daarna ga ik in op de cases van DPG Media en SVB

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

AP legt een boete van 600.000 euro op voor niet-compliant cookiebanner

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete opgelegd omdat de organisatie tracking cookies op hun website gebruikte om bezoekers te volgen zonder toestemming of hun medeweten. Hierdoor verzamelde en gebruikte…
Lees meer
AVG |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP)…
Lees meer
AVG |

Europees Hof: IAB Europe aansprakelijk voor TCF-cookiebanners

De hoogste Europese rechter oordeelde recentelijk dat IAB Europe verwerkingsverantwoordelijke is bij de inzet van het Transparency and Consent Framework. Daarmee lijkt IAB niet onder de boete uit te kunnen…