Spring naar content

Als je in Google zoekt naar producten, zoals schoenen of televisies, dan krijg je in de zoekresultaten een aanbod van Google Shopping te zien. Dit is een overzicht van een aantal vergelijkbare producten. Van elk product wordt een afbeelding getoond, met daaronder de naam, prijs en aanbieder van het product. Als je op een product klikt, kom je uit op de website van het bedrijf dat de advertentie geplaatst hebt.

Waarom maken organisaties gebruik van Google Shopping?

Een van de belangrijkste redenen is het promoten van producten bij relevante zoekopdrachten. Met Google Shopping-advertenties bereik je namelijk klanten met een hoge aankoopintentie en je kunt meer relevant verkeer naar je website genereren. Doordat je met specifieke producten zichtbaar bent, vergroot je de kans dat klanten het product bij jou kopen.

Hoe word je zichtbaar in Google Shopping?

Om zichtbaar te worden in Google Shopping heb je een aantal dingen nodig:

  1. Productfeed: dit is een bestand met informatie over al je producten, zoals de naam, beschrijving, prijs en nog veel meer. Je kunt dit handmatig maken, maar je kan het ook automatiseren met een productfeed-managementtool, vooral handig wanneer je veel verschillende producten aanbiedt. De kwaliteit van je feed is belangrijke factor voor de vindbaarheid van jouw advertenties. Update je feed daarom regelmatig, zoals prijswijzigingen of voorraadniveaus.
  2. Merchant Center: Als je productfeed gereed is, kun jij je producten beschikbaar maken binnen een Merchant Center. Via dit gratis platform maak je jouw producten beschikbaar voor Google Shopping en de organische Google Shopping-vermeldingen.
  3. Google Shopping-campagne: Deze kun je aanmaken in een Google Ads-account, waarin je een budget, biedingsstrategie in en de locaties en talen waarin je wilt adverteren. Ook heb je de mogelijkheid om producten uit je feed te filteren als je er een aantal uit wilt halen.

3 belangrijke tips voor als je met Google Shopping aan de slag gaat

  1. Vul je productfeed zo volledig mogelijk in
  2. Update regelmatig je productfeed, zodat alle actuele informatie beschikbaar is.
  3. Verdiep je in de tools die beschikbaar zijn. Het kan handig zijn om te automatiseren.
  4. Ga aan de slag!

Deze video maakt deel uit van de DDMA YouTube-serie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search (SEO en SEA) uitlegt.

Bob Younge

Voormalig Contentspecialist | DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: Lid DDMA Commissie Search (op vrijwilligersbasis)

Ben jij gepassioneerd over alles wat met search te maken heeft? Of je nu gespecialiseerd bent in SEO, SEA, marketplaces,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA publicatie: AI Search in de praktijk – van prompt tot antwoord

De manier waarop we online zoeken verandert razendsnel. Waar traditionele zoekmachines als Google en Bing jarenlang het speelveld bepaalden, nemen AI-modellen steeds vaker het stokje over. Niet langer een lijst…
Lees meer
Search |

Modern Measurement in Paid Search – Hoe pak je dat aan?

Nu we ons meer en meer bewegen richting een toekomst waarin marketinginvesteringen en hun rendement steeds meer afhankelijk zijn van privacygerichte oplossingen, zullen we als marketeers nieuwe manieren moeten vinden…