Spring naar content

Dit artikel is geschreven door Mark van Dam, product manager bij EDM. EDM, dat organisaties helpt te transformeren naar datagedreven klantcontact en hun ‘return on data’ te vergroten, is sponsor van de DDMA Customer Data Award. Deze award wordt op 19 november uitgereikt aan een van de drie genomineerden, ANWB, DPG Media of Jumbo Supermarkten, tijdens een speciale Award Night op het Westergasterrein.

mark van dam

Contextgedreven adverteren

Een goed alternatief voor adverteren met cookies is gebruikmaken van advertenties op basis van de inhoud voor een pagina, bijvoorbeeld reizen, sport of natuur. Adverteerders die video- en displayruimte bij STER (exploitant van de publieke omroepen) willen inkopen kunnen hier al gebruik van maken. Na een testfase heeft STER besloten afscheid te nemen van cookies en over te gaan op contextgedreven advertenties. Een groot voordeel van deze advertentievorm is dat consumenten niet worden vermoeid en verward met cookiebanners die niet altijd even duidelijk zijn. Het is wel wennen, want adverteerders moeten een weg zien te vinden in compleet andere datasets die contextgedreven adverteren met zich mee brengt.

Profielgericht adverteren

Een andere ontwikkeling is dat browsers of uitgevers zelf profielen creëren. Dit kan op twee manieren: door een profiel op te stellen met behulp van het surfgedrag of door een inlog-ID te koppelen aan externe data. Een profiel gebaseerd op surfgedrag verandert constant naar de behoeften van de gebruiker, denk bijvoorbeeld aan het surfgedrag rond de feestdagen of wanneer men zich gaat oriënteren voor een nieuwe auto. Externe data (vanuit bijvoorbeeld een klantendatabase) kan een profiel creëren op basis van kenmerken die voor langere tijd vaststaan, zoals inkomen of gezinssamenstelling. In principe is elke website met een hoog aantal ingelogde gebruikers in staat om in te spelen op deze ontwikkeling, waardoor de afhankelijkheid van grote spelers zoals Google en Facebook minder wordt. Hierdoor kunnen uitgevers zoals DPG Media, maar ook websites zoals Marktplaats, hun platformen beter beheren doordat ze zelf, na toestemming van hun gebruikers, de profielen kunnen creëren.

Een groot voordeel van het gebruik van externe data is de mogelijkheid om (offline) klanten online te herkennen, om deze bijvoorbeeld uit te sluiten bij wervingcampagnes. Zo biedt Marktplaats Custom Audiences aan in samenwerking met EDM, waarbij klantgegevens geanonimiseerd worden gekoppeld aan de opt-in Marktplaats ID’s. EDM is binnen deze dienst matchingpartner en Marktplaats zorgt niet alleen voor de (externe) opt-in data, maar biedt ook een platform aan met meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand.

Conclusie: cookie-less betekent niet target-less

Adverteerders zien de mogelijkheden met cookies mogelijk verdwijnen, maar de ontwikkelingen op het gebied van contextgedreven adverteren maken dit meer dan goed. Zo zorgt contextgedreven adverteren ervoor dat advertenties aansluiten bij de huidige interesse van de consument. Profielen formuleren en vaststellen die passen bij de context van informatie, geeft adverteerders de mogelijkheid intelligente campagnes op te zetten, door bijvoorbeeld het uitsluiten van huidige klanten of targeting op basis van vooraf bepaalde kenmerken.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
AVG |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf…
Lees meer
Cookies |

Harnessing First-Party Data: A Balance of Knowledge and Trust

Data has always been an invaluable asset, and this won’t change in the foreseeable future. On the contrary, due to the many developments in the online world, data is becoming…