Spring naar content

Also available in English

Voor het eerst wordt de International Email Benchmark gepubliceerd via een interactief dashboard dat landsgrenzen overstijgt en inzichten biedt op basis van gegevens van e-mailcampagnes. Krijg toegang tot het dashboard via onderstaande knop.

Trend 1. Hogere open rates als gevolg van de introductie van Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP)

Een opmerkelijke trend in de benchmarkgegevens is de toegenomen Unique Open Rates, toe te schrijven aan de introductie van Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP). Sinds de lancering met iOS15 in september 2021 wordt elke gebruiker van Apple Mail die AMPP heeft geactiveerd automatisch geregistreerd als een ‘open’. Het wereldwijde gemiddelde open rate zag een opmerkelijke stijging van 22% in 2021 naar 31% in 2022, een toename van 9 procentpunt. Deze positieve verschuiving is duidelijk zichtbaar in alle landen die zijn opgenomen in de International Email Benchmark gedurende de afgelopen 2 jaar.

Hoewel de open rate historisch gezien de belangrijkste focus is geweest voor e-mailexperts, wordt de betrouwbaarheid van deze metric nu in twijfel getrokken. De Click Through Rate (CTR) wordt steeds meer beschouwd als een waardevolle KPI in e-mailmarketingcampagnes.

Trend 2. Privacyregels beïnvloeden deliverability en engagementniveaus

De tweede trend die door de benchmark wordt blootgelegd, heeft betrekking op de invloed van nationale privacywetgeving op deliverability en engagementniveaus, zoals open rates en clicks. Westerse markten, waaronder Europa en Canada/VS, hebben lagere Bounce Rates behaald in vergelijking met Latijns-Amerikaanse landen. Dit verschil kan worden toegeschreven aan nationale wettelijke regels en culturele perspectieven, waar privacy meer gestandaardiseerd en gehandhaafd wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van feedback loops, double opt-ins en een meer algemene focus op mailinglijsten van hoge kwaliteit. In tegenstelling hiermee sluiten sommige Latijns-Amerikaanse landen Hard Bounce Rates (HBR) niet direct uit voor toekomstige verzendingen. In Europa en Canada/VS is naleving van strikte wettelijke regels essentieel om mogelijke economische gevolgen, zoals GDPR-boetes, of sociale risico’s zoals rechtszaken te vermijden.

Deze regionale verschillen hebben niet alleen invloed op de deliverabilitypercentages, maar beïnvloeden ook engagement metrics, zoals open rates en clicks. Met name West-Europese landen hebben bovengemiddelde scores behaald op het gebied van Open Rates, Click Through en Click To Open Rates. Deze bevinding benadrukt het belang van het onderhouden van een schone mailinglijst om betere resultaten te behalen op het gebied van kwaliteit en engagementniveaus in e-mailcampagnes.

Over de 2023 GDMA International Email Benchmark

Naast de uitgebreide inzichten die worden geboden door de GDMA International Email Benchmark, kunnen gebruikers nu zelf door de benchmark navigeren via interactieve functies. Door eenvoudigweg te klikken en het dashboard te verkennen, kunnen gebruikers een schat aan informatie ontgrendelen en hun analyse aanpassen op basis van hun specifieke behoeften.

De resultaten van de benchmark van 2023 zijn afgeleid van geanonimiseerde campagnegegevens uit 2022 en 2023, afkomstig van 13 deelnemende ESP’s uit 69 landen in de regio’s: Canada/VS, Oost-Europa, Zuid-Europa, West-Europa en Latijns-Amerika.

De GDMA International Email Benchmark is een jaarlijks onderzoek en organisaties wereldwijd worden uitgenodigd om deel te nemen en bij te dragen aan de uitbreiding ervan. Hoe meer campagnegegevens we verzamelen, des te robuuster, inzichtelijker en waardevoller wordt de benchmark. Deelname aan het onderzoek is gratis. Geïnteresseerd om mee te doen? Neem contact op met Robin de Wouters via rdewouters@fedma.org.

Over de GDMA

De GDMA (DDMA’s koeporganisatie) is een organisatie die 28 data- en marketingverenigingen wereldwijd vertegenwoordigt, ondersteunt en verenigt, met de focus op datagestuurde marketing. De vereniging promoot wereldwijde initiatieven gericht op het verstrekken van kennis omtrent global trends, thought leadership en knowhow over datagestuurde marketing in alle sectoren, disciplines en kanalen. Via de verenigingen van haar leden biedt de GDMA toegang tot het grootste netwerk van datagestuurde marketingorganisaties en invloedrijke personen ter wereld.

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Springbok Agency, Funnelboost, and LevelUp Group nominated for the EMAS Battle of the Agencies 2024

Springbok Agency, Funnelboost, and LevelUp Group are contenders for this year’s title in the EMAS Battle of the Agencies (part of the DDMA EMAS Awards). This year, the nominees are…
Lees meer
DDMA |

De genomineerden voor de DDMA EMAS Awards 2024 zijn bekend

De jury van de DDMA Email Marketing Automation Summit Awards (EMAS Awards) 2024 is eruit. De jury nomineert Uitgekookt, FitFor Me en Ancienne Belgique in de categorie Email Marketing Automation…
Lees meer
E-mail |

Gmail en Yahoo stellen aangescherpte eisen aan bulkverzenders

Gmail en Yahoo hebben per 1 februari 2024 de regels aangescherpt voor bulkverzenders van e-mailmarketing zo blijkt uit de blogpost van Google. Op deze manier willen ze het aantal spamberichten…