Spring naar content

Nog even voor de duidelijkheid, een datalek is:

  • een beveiligingsincident;
  • waarbij persoonsgegevens zijn gelekt;
  • dat mogelijk leidt tot ernstige gevolgen voor de privacy van mensen in het bestand.

Als bij een datalek kans is op privacyschending van consumenten, moet het lek binnen 72 uur gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Nader onderzoek

Organisaties kunnen de melding doen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Achter het online meldingsformulier zit een algoritme dat de meldingen codeert volgens een stoplichtsysteem. Alhoewel het niet het ‘hoogste doel’ is van de Autoriteit Persoonsgegevens om boetes uit te delen, heeft een aantal meldingen geleid tot nader onderzoek. Hierbij wordt in eerste instantie gekeken hoe de databeveiliging binnen een bedrijf georganiseerd is.

Tot op heden zijn 400 meldingen van een datalek binnengekomen. Dat vertelde Udo Oelen, hoofd toezicht private sector, op de voorlichting over de meldplicht datalekken van marketingbranchevereniging DDMA en Goede Doelen Nederland. De toezichthouder, die eerder aangaf te rekenen op 66.000 meldingen per jaar, vindt dit relatief weinig en vermoedt dat niet alle lekken gemeld worden. Daarom wordt ook gekeken naar andere signalen in de markt. De eerste controles hebben al plaatsgevonden.

Vanuit DDMA hebben we een handige handleiding over het informeren van klanten bij een datalek gepubliceerd.

Lees het volledige artikel op Marketingfacts.

Communicatietips bij een datalek 2019

Download (392 KB)

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Geen afkoelperiode voor telemarketing en colportage, wel verplichte schriftelijke bevestiging

Op maandag 27 maart hebben vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) hun eerder aangekondigde plannen voor telemarketing en colportage (huis-aan-huis-werving) verder aan ons toegelicht. In dit…
Lees meer
Search |

Mollie en RRS winnen Friends of Search Awards 2023

23 maart 2023, Amsterdam – Tijdens de jubileumeditie van Friends of Search zijn vandaag de winnaars van de Friends of Search Awards 2022 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEO’ heeft…
Lees meer
DDMA |

Commissie Post verwelkomt 2 nieuwe leden

De DDMA Commissie Post mag twee nieuwe leden verwelkomen. Met de toetreding van Stefan van Dam, operationeel manager bij ThermoSolutions, en Kim de Vries, Channelmanager DM/TM bij Save the Children,…