Spring naar content

Nog even voor de duidelijkheid, een datalek is:

  • een beveiligingsincident;
  • waarbij persoonsgegevens zijn gelekt;
  • dat mogelijk leidt tot ernstige gevolgen voor de privacy van mensen in het bestand.

Als bij een datalek kans is op privacyschending van consumenten, moet het lek binnen 72 uur gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Nader onderzoek

Organisaties kunnen de melding doen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Achter het online meldingsformulier zit een algoritme dat de meldingen codeert volgens een stoplichtsysteem. Alhoewel het niet het ‘hoogste doel’ is van de Autoriteit Persoonsgegevens om boetes uit te delen, heeft een aantal meldingen geleid tot nader onderzoek. Hierbij wordt in eerste instantie gekeken hoe de databeveiliging binnen een bedrijf georganiseerd is.

Tot op heden zijn 400 meldingen van een datalek binnengekomen. Dat vertelde Udo Oelen, hoofd toezicht private sector, op de voorlichting over de meldplicht datalekken van marketingbranchevereniging DDMA en Goede Doelen Nederland. De toezichthouder, die eerder aangaf te rekenen op 66.000 meldingen per jaar, vindt dit relatief weinig en vermoedt dat niet alle lekken gemeld worden. Daarom wordt ook gekeken naar andere signalen in de markt. De eerste controles hebben al plaatsgevonden.

Vanuit DDMA hebben we een handige handleiding over het informeren van klanten bij een datalek gepubliceerd.

Lees het volledige artikel op Marketingfacts.

Communicatietips bij een datalek 2019

Download (392,12 KB)

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Nieuw! DDMA organiseert studiereis naar Boston: AI in context

Van 7 t/m 13 december 2025 organiseert DDMA een nieuwe vorm van verdieping voor marketingprofessionals: een volledig verzorgde studiereis naar Boston. Samen met Studium Travel – specialist in marketing-kennisreizen voor…
Lees meer
E-mail |

Beyond email: Crafting holistic customer journeys across multiple channels

Customer expectations have significantly evolved. Relying solely on email for customer communication is no longer enough. Modern consumers expect personalized experiences across multiple touchpoints, making it necessary for businesses to…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Registration for DDMA Experimentation Heroes 2025 Now Open

On Thursday, November 6, the most impactful work in experimentation and optimization will once again be celebrated at DDMA Experimentation Heroes 2025. From today, experimentation specialists can submit their case(s)…