Spring naar content

Nog even voor de duidelijkheid, een datalek is:

  • een beveiligingsincident;
  • waarbij persoonsgegevens zijn gelekt;
  • dat mogelijk leidt tot ernstige gevolgen voor de privacy van mensen in het bestand.

Als bij een datalek kans is op privacyschending van consumenten, moet het lek binnen 72 uur gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Nader onderzoek

Organisaties kunnen de melding doen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Achter het online meldingsformulier zit een algoritme dat de meldingen codeert volgens een stoplichtsysteem. Alhoewel het niet het ‘hoogste doel’ is van de Autoriteit Persoonsgegevens om boetes uit te delen, heeft een aantal meldingen geleid tot nader onderzoek. Hierbij wordt in eerste instantie gekeken hoe de databeveiliging binnen een bedrijf georganiseerd is.

Tot op heden zijn 400 meldingen van een datalek binnengekomen. Dat vertelde Udo Oelen, hoofd toezicht private sector, op de voorlichting over de meldplicht datalekken van marketingbranchevereniging DDMA en Goede Doelen Nederland. De toezichthouder, die eerder aangaf te rekenen op 66.000 meldingen per jaar, vindt dit relatief weinig en vermoedt dat niet alle lekken gemeld worden. Daarom wordt ook gekeken naar andere signalen in de markt. De eerste controles hebben al plaatsgevonden.

Vanuit DDMA hebben we een handige handleiding over het informeren van klanten bij een datalek gepubliceerd.

Lees het volledige artikel op Marketingfacts.

Communicatietips bij een datalek 2019

Download (392 KB)

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA publiceert visierapport over het marketingteam van de toekomst

Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van tempo van verandering en hoe je je marketingteam daarop inricht. Welke veranderingen gaan de komende jaren…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

CRO Award winnaar aan het woord: Beter Bed over hun prijswinnende conversie-case

Op 16 maart 2023 organiseerde de DDMA Commissie CRO een Digital Talk met daarin de winnaar van de Conversie Award van de CRO Awards: Beter Bed. Jaap van den Broek,…
Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden voor de DDMA Commissies Social Media en Influencer Marketing

De DDMA Commissie Social Media en Influencer Marketing mogen ieder een nieuw lid verwelkomen. Joris Mulders, Global Paid Social Manager bij KLM, en Joost Caniëls, Marketing & PR Consultant bij…