Spring naar content

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Sara Mosch

Team lead legal & Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden in de Commissie Telemarketing

De DDMA Commissie Telemarketing krijgt versterking van drie ervaren krachten: Arjen van Eeuwen (DMCC), Daniel Zwarts (2Contact) en Simone Mercx (Artsen zonder Grenzen). Met hun gezamenlijke focus op kwaliteit, data,…
Lees meer
DDMA |

DDMA Wrapped 2025 – Terugblik op een jaar vol impact

Bedankt! Dankzij onze leden en kennispartners kijken we terug op een betekenisvol jaar.
Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de commissies Influencer Marketing, Post en Creative

De DDMA Commissies Influencer Marketing, Post en Creative verwelkomen ieder een nieuwe lid. Jorrit Pier Eringa (Snapchat), Coert Knijnenberg (Nic. Oud) en Eva Schröder (Odido) brengen ieder hun eigen expertise…