Spring naar content

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Marketing als motor van een duurzame revolutie

De klimaatcrisis raakt ons allemaal. Als marketeers bevinden we ons op een unieke positie om het verschil te maken. Maar hoe doe je dat? En wat vraagt het van jou…
Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?