Spring naar content

‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD half augustus. De insteek is tekenend. Alle tumult rondom deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over het bedrijfsleven en zijn invoeringsperikelen. Over het tijdig afvinken van lijstjes om enorme boetes te voorkomen. Consumenten worden niet genoemd, terwijl de AVG juist bedoeld is om hen meer controle te geven over hun persoonsgegevens. Maar wat hebben consumenten daaraan als zij niet weten dat ze die controle hebben? Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat mensen vaak hun rechten niet kennen. Zo dreigt de AVG (ook wel bekend als GDPR) zijn doel voorbij te schieten.

Als Brussel gegevensbescherming structureel wil verbeteren, moeten consumenten worden voorgelicht. Dat kunnen bedrijven ook doen. Zij kunnen een — ook nog eens commercieel interessante — voortrekkersrol pakken door open te zijn over wat ze met de gegevens van hun klanten doen en waarom. Zo kan het bedrijfsleven er met Brussel voor zorgen dat de AVG geen papieren tijger blijft, maar een regeling waar consumenten echt profijt van hebben. En dat is hard nodig om een duurzame data-economie te creëren.

Publicatie: Het Financieele Dagblad 2-9-2017

Diana Janssen

Voormalig directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Conversational AI 2.0: Zo breng je jouw chatbot naar het volgende niveau

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om klantvragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: jouw klant direct helpen en de druk op de klantenservice verlagen. De…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…