Spring naar content

‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD half augustus. De insteek is tekenend. Alle tumult rondom deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over het bedrijfsleven en zijn invoeringsperikelen. Over het tijdig afvinken van lijstjes om enorme boetes te voorkomen. Consumenten worden niet genoemd, terwijl de AVG juist bedoeld is om hen meer controle te geven over hun persoonsgegevens. Maar wat hebben consumenten daaraan als zij niet weten dat ze die controle hebben? Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat mensen vaak hun rechten niet kennen. Zo dreigt de AVG (ook wel bekend als GDPR) zijn doel voorbij te schieten.

Als Brussel gegevensbescherming structureel wil verbeteren, moeten consumenten worden voorgelicht. Dat kunnen bedrijven ook doen. Zij kunnen een — ook nog eens commercieel interessante — voortrekkersrol pakken door open te zijn over wat ze met de gegevens van hun klanten doen en waarom. Zo kan het bedrijfsleven er met Brussel voor zorgen dat de AVG geen papieren tijger blijft, maar een regeling waar consumenten echt profijt van hebben. En dat is hard nodig om een duurzame data-economie te creëren.

Publicatie: Het Financieele Dagblad 2-9-2017

Diana Janssen

Voormalig directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Geen afkoelperiode voor telemarketing en colportage, wel verplichte schriftelijke bevestiging

Op maandag 27 maart hebben vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) hun eerder aangekondigde plannen voor telemarketing en colportage (huis-aan-huis-werving) verder aan ons toegelicht. In dit…
Lees meer
Search |

Mollie en RRS winnen Friends of Search Awards 2023

23 maart 2023, Amsterdam – Tijdens de jubileumeditie van Friends of Search zijn vandaag de winnaars van de Friends of Search Awards 2022 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEO’ heeft…
Lees meer
DDMA |

Commissie Post verwelkomt 2 nieuwe leden

De DDMA Commissie Post mag twee nieuwe leden verwelkomen. Met de toetreding van Stefan van Dam, operationeel manager bij ThermoSolutions, en Kim de Vries, Channelmanager DM/TM bij Save the Children,…