Spring naar content

‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD half augustus. De insteek is tekenend. Alle tumult rondom deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over het bedrijfsleven en zijn invoeringsperikelen. Over het tijdig afvinken van lijstjes om enorme boetes te voorkomen. Consumenten worden niet genoemd, terwijl de AVG juist bedoeld is om hen meer controle te geven over hun persoonsgegevens. Maar wat hebben consumenten daaraan als zij niet weten dat ze die controle hebben? Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat mensen vaak hun rechten niet kennen. Zo dreigt de AVG (ook wel bekend als GDPR) zijn doel voorbij te schieten.

Als Brussel gegevensbescherming structureel wil verbeteren, moeten consumenten worden voorgelicht. Dat kunnen bedrijven ook doen. Zij kunnen een — ook nog eens commercieel interessante — voortrekkersrol pakken door open te zijn over wat ze met de gegevens van hun klanten doen en waarom. Zo kan het bedrijfsleven er met Brussel voor zorgen dat de AVG geen papieren tijger blijft, maar een regeling waar consumenten echt profijt van hebben. En dat is hard nodig om een duurzame data-economie te creëren.

Publicatie: Het Financieele Dagblad 2-9-2017

Diana Janssen

Voormalig directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Nieuwe DDMA/NIMA Masterclass Influencer Marketing

DDMA, NIMA en BvA introduceren samen een nieuwe masterclass voor marketingprofessionals die strategisch en verantwoord aan de slag willen met influencer marketing
Lees meer
Social Media |

Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, maar digitale detox wint terrein

Amsterdam, 29 juli 2025 – Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren…
Lees meer
Post |

Post-Case Greenwheels: Direct mail als strategisch instrument voor gerichte klantbenadering

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…