Spring naar content

‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD half augustus. De insteek is tekenend. Alle tumult rondom deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaat over het bedrijfsleven en zijn invoeringsperikelen. Over het tijdig afvinken van lijstjes om enorme boetes te voorkomen. Consumenten worden niet genoemd, terwijl de AVG juist bedoeld is om hen meer controle te geven over hun persoonsgegevens. Maar wat hebben consumenten daaraan als zij niet weten dat ze die controle hebben? Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat mensen vaak hun rechten niet kennen. Zo dreigt de AVG (ook wel bekend als GDPR) zijn doel voorbij te schieten.

Als Brussel gegevensbescherming structureel wil verbeteren, moeten consumenten worden voorgelicht. Dat kunnen bedrijven ook doen. Zij kunnen een — ook nog eens commercieel interessante — voortrekkersrol pakken door open te zijn over wat ze met de gegevens van hun klanten doen en waarom. Zo kan het bedrijfsleven er met Brussel voor zorgen dat de AVG geen papieren tijger blijft, maar een regeling waar consumenten echt profijt van hebben. En dat is hard nodig om een duurzame data-economie te creëren.

Publicatie: Het Financieele Dagblad 2-9-2017

Diana Janssen

Voormalig directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
E-mail |

Email accessibility: why it matters — and how to fix yours

Accessible emails: essential, not optional. Imagine opening an email and seeing only a blurry image with no explanation. Or trying to click a link that doesn’t work. For millions of…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…