Spring naar content

Meeste opens en kliks voor energie en goede doelen

Dit jaar zijn 4,4 miljard e-mails in 172.000campagnes onderzocht. De open- en klikratio’s (COR en CTR) van een gemiddelde e-mailing zijn ongeveer gelijk aan vorig jaar. Beiden nemen een paar procentpunt af en komen uit op 35% (COR) en 7% (CTR). De Click to Open Rate (CTO) daalt van 18,6% vorig jaar naar 17,5% dit jaar. De energiesector en de goede doelen hebben de beste ratio’s van alle sectoren. Mail van energiemaatschappijen wordt met 59% het beste geopend. Op mail van beide sectoren wordt ook relatief goed geklikt (17% goede doelen en 16% energie).

Klikratio’s per industrie

Segmentatie belangrijk voor engagement

Net als de voorgaande edities laat ook dit onderzoek zien dat e-mailings naar kleinere groepen ontvangers hogere open-, klik en click to open ratio’s hebben. Deze e-mailings zijn veelal afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken en interesses en dus relevanter voor de ontvanger. Een grotere campagne-omvang resulteert in ratio’s die onder het gemiddelde liggen.

Invloed van de grootte van een e-mailcampagne op de ratio’s (deze grafiek illustreert de afwijking van de gemiddelde ratio’s)

Minder zenden, meer personaliseren

Niet alleen de grootte van de campagne blijkt van invloed op de ratio’s, ook de e-mailfrequentie speelt een rol. Het versturen van veel campagnes blijkt voor een aantal sectoren te resulteren in minder opens en kliks per campagne. In de reisbranche lijken grote campagnes en een hoge zendfrequentie te resulteren in open- en klikratio’s die lager zijn dan het gemiddelde. Campagnetechnieken zoals dynamische content en een persoonlijke onderwerpsregel zorgen in veel sectoren juist voor aanzienlijke verbeteringen in ratio’s. Dit is duidelijk te zien in de telecomsector, die deze technieken relatief vaak toepast. 


Ratio’s (open, click, click-to-open) voor de reisbranche


Ratio’s (open, click, click-to-open) voor de telecomsector

Mobiel streeft desktop bijna voorbij

Van alle campagnes is 41% geopend op een mobiel apparaat en 59% op een desktop. De mobiele opens stijgen ruim 10% ten opzichte van de benchmark van 2015 (31%). Tijdens het weekend wordt de helft van de campagnes geopend op een mobiel apparaat. Het percentage clicks op een mobiel apparaat is met 34% ook hoger dan vorig jaar (31%). De sectoren ‘vrije tijd’ en ‘e-commerce’ scoren bijzonder hoog op mobiel gebruik. Ongeveer de helft van de B2C-doelgroep bekijkt deze e-mails op zijn mobiel.

E-mail vooral verzonden tijdens kantooruren

Driekwart van alle campagnes wordt tijdens kantooruren verzonden. Dit varieert wel per onderzochte industrie. Sommige sectoren, bijvoorbeeld retail, e-commerce, vrije tijd en reizen, sturen hun e-mailcampagnes liever ’s avonds en in de weekenden. Deze industrieën zijn dan ook gerelateerd aan vrijetijdsactiviteiten.

Benieuwd naar de resultaten van voorgaande jaren? Maak zelf gedetailleerde vergelijkingen (per jaar, omvang en branche) met de interactieve tool of download de rapportages via: www.ddma.nl/nationaleemailbenchmark.

Nationale E-mail Benchmark 2016 ENG

Download (2,48 MB)

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…
Lees meer
AI Act |

De AI Act treedt binnenkort in werking: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Op vrijdag 12 juli is de officiële versie van de AI Act gepubliceerd! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak is, is een verordening opgesteld door de Europese…