Spring naar content

DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 – Adviesrapport

Inloggen Word lid

DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 – Infographic

Download (62,43 KB)

Meer Nederlanders staan open voor fieldmarketing voor goede doelen

De DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 laat zien dat het percentage Nederlanders dat openstaat om door een commerciële organisatie aangesproken te worden door fieldmarketing (op straat, aan de deur of op locatie), gelijk is gebleven aan 2022 (48%). Deze groep worden ook wel de ‘acceptors’ genoemd. Er is hierbij geen opvallend verschil zichtbaar tussen de sectoren telecom (46% acceptors), energie (45% acceptors), loterijen (44% acceptors) of uitgeverijen (45% acceptors). Positief is dat de groep acceptors van fieldmarketing voor goede doelen significant is gegroeid van 52% naar 58% in 2024. De DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 laat zien dat de focus op deze acceptors belangrijk blijft: je spreekt mensen aan die dat willen, dit creëert een positiever sentiment, en het levert organisaties bovendien een hogere conversie op.

Consument juist informeren is essentieel

Een grote groep Nederlanders staat open voor fieldmarketing, maar 3 op de 4 consumenten (74%) heeft wel moeite met een directe aankoopbeslissing, vooral als het gaat om complexere producten en abonnementen. Hier ligt een belangrijke rol voor fieldmarketingprofessionals om consumenten goed, volledig en met de juiste toon te informeren. Het directe contact bij fieldmarketing is juist geschikt om deze aspecten te versterken. Iets wat nog niet altijd gebeurt, zo blijkt uit het onderzoek: van de mensen die negatieve feedback gaven over de contactpersoon met wie ze spraken, gaf 21% aan dat de toon van het gesprek hun grootste probleem was. Daarnaast vond 19% dat ze niet de juiste informatie kregen.

Gepercipieerde frequentie van fieldmarketing is een aandachtspunt

Ten opzichte van 2022 laat de DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 zien dat de daadwerkelijke frequentie van fieldmarketing (hoe vaak men is aangesproken) niet is toegenomen, maar wel de gepercipieerde frequentie (hoe vaak het aanspreken ervaren wordt). Dit is met name opvallend voor de sectoren goede doelen en energieleveranciers, die ook een minder onderscheidend vermogen laten zien: slechts 1 op de 3 consumenten herinnert zich bij deze sectoren door welke organisatie ze zijn aangesproken. Voor de branche is het van belang om deze perceptie niet om te laten slaan en aandacht te besteden aan onderscheidenheid.

Adviesrapport met aanbevelingen voor de fieldmarketingbranche

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft de inzichten uit de DDMA Fieldmarketing Monitor verwerkt in een adviesrapport, exclusief voor DDMA-leden. De adviezen richten zich op (1) het zorgen voor een herkenbare, duidelijke boodschap, (2) het ontwikkelen en hanteren van een contactdrukstrategie, en (3) het monitoren van de kwaliteit van het wervingsproces. Met deze adviezen helpt de commissie opdrachtgevers en bureaus met het verbeteren van de eigen dienstverlening en het borgen van een toekomstbestendige fieldmarketingbranche.  

Onderzoeksverantwoording

De DDMA Fieldmarketing Monitor is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau dataIM, onder 1.575 respondenten (2022: 1.542), representatief voor de Nederlandse bevolking 18+ jaar op leeftijd, geslacht en opleiding naar de CBS-verdeling. Het onderzoek is aangevangen met een selectievraag of men in de afgelopen 6 maanden in contact is geweest met fieldmarketing (aangesproken op straat, aan de deur of op locatie), door een goed doel en/of een commerciële organisatie. Alleen de respondenten die hier ‘ja’ op hebben geantwoord zijn doorgegaan in het onderzoek.

Over de DDMA Fieldmarketing Monitor

De DDMA Fieldmarketing Monitor is een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA in samenwerking met de DDMA Commissie Fieldmarketing. Het onderzoek geeft inzicht in de huidige situatie van fieldmarketing in Nederland: hoe ervaart de Nederlandse consument fieldmarketing en waar liggen de prioriteiten van de fieldmarketingbranche? Na de eerste editie in 2022, is de DDMA Fieldmarketing Monitor in 2024 herhaald.

Heb je vragen of opmerkingen over dit onderzoek? Stuur dan een e-mail naar info@ddma.nl.


Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…
Lees meer
DDMA |

DDMA Fieldmarketing Monitor 2024: meer Nederlanders staan open voor fieldmarketing voor goede doelen, gepercipieerde frequentie is een aandachtspunt

Het percentage Nederlanders dat openstaat voor fieldmarketing door een commerciële organisatie is gelijk gebleven aan 2022, voor goede doelen is deze groep significant gegroeid. Dit blijkt uit de DDMA Fieldmarketing…
Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…