Spring naar content

De meldplicht geldt voor datalekken die mogelijk leiden tot privacyschending van personen in het gelekte databestand van de organisatie. Een voorbeeld daarvan is een hack waarbij privédata buit zijn gemaakt. De boete voor het niet voldoen aan de meldplicht kan oplopen tot €810.000 per overtreding of 10% van de jaaromzet.

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘Wij zijn voorstander van correct gebruik van data voor marketing. Beveiliging en openheid zijn daarbij enorm belangrijk, zeker als het om privacygevoelige gegevens van consumenten gaat. Bij een lek, ook al is daarbij vaak geen sprake van nalatigheid of opzet van het bedrijf, is het dan ook zaak de betrokkenen zo snel en zo volledig mogelijk te informeren.’

Voorbereiding is belangrijk

De meldplicht datalekken gaat op 1 januari al in, dus bedrijven moeten zich tijdig voorbereiden op de nieuwe regelgeving. Uit de [Download niet gevonden] blijkt dat bijna driekwart van de marketeers wel bekend is met de meldplicht, maar slechts de helft heeft voorbereidingsmaatregelen getroffen. Begin december publiceerde de Autoriteit persoonsgegevens daarom de Beleidsregels Meldplicht Datalekken, waarin wordt uitgelegd wanneer en hoe organisaties een lek moeten melden bij de toezichthouder. Als aanvulling daarop lanceert DDMA nu een handleiding voor het informeren van betrokken consumenten.

Diana Janssen: ‘Organisaties moeten zich voorbereiden op een datalek. De meldplicht is niet alleen een zaak voor de IT- en de juridische afdeling, de informatievoorziening is minstens zo belangrijk. Consumenten hebben het recht om te weten waar ze aan toe zijn, maar ook voor bedrijven zelf is een goede informatievoorziening naar hun consumenten cruciaal. Communicatie kan het consumentenvertrouwen en de reputatie namelijk maken of breken.’

Communicatietips bij een datalek 2019

Download (392,12 KB)

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X…
Lees meer
Post |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en…
Lees meer
E-mail |

Acht jaar Battle of the Agencies: e-mailmarketing op het hoogste niveau

Acht edities lang is Ralph de Kruif betrokken geweest bij de ‘Battle of the Agencies’, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de EMAS. Samen met interviewer Mark Kruisman blikt hij terug…