Spring naar content

Het bedrijf verzamelde gegevens van websitebezoekers waarmee ze persoonlijke profielen konden opstellen. Naast de locatiegegevens van de bezoekers, ging het om informatie zoals de bezochte pagina’s, de producten die in het winkelmandje werden geplaatst en gekocht, en de aanbevelingen waarop werd geklikt. Het gaat in dit geval om gevoelige gegevens door de aard van drogisterijproducten, zoals bijvoorbeeld zwangerschapstesten. Wanneer deze gevoelige gegevens worden gekoppeld aan de locatie van de bezoeker, kan dit een zeer gedetailleerd profiel schetsen van de websitebezoekers.

Een bedrijf kan – indien toestemming is verkregen van de websitebezoeker – door middel van tracking cookies meekijken naar jouw internetgedrag. Op de website van de drogisterij waren de vakjes om hiervoor toestemming te geven standaard aangevinkt. Dit is niet toegestaan en bezoekers die hier niet akkoord mee wilden gaan, moesten een ingewikkeld proces doorlopen. De AP concludeert dat de persoonsgegevens van de websitebezoekers onrechtmatig zijn verwerkt.

De AP kondigde direct aan dat ze in 2024 vaker gaan controleren of websites op de juiste wijze toestemming vragen aan websitebezoekers voor tracking cookies.

Twijfel je over je cookiebanner, en wil je hier advies over? Als lid van DDMA kun je gratis je cookiebanner laten checken. Stuur daarvoor een mailtje naar legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Belgische toezichthouder legt dwangsom op aan Mediahuis en RTL BE vanwege onduidelijk weergegeven weigerknop in cookiebanner

In 2023 kondigde de Belgische toezichthouder (GBA) aan cookies tot een prioriteit te maken, en die belofte is waargemaakt. In dit artikel bespreken we twee uitspraken naar aanleiding van klachten…
Lees meer
AVG |

Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties

Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems…
Lees meer
Cookies |

The Challenges and Opportunities of data collection in today’s Digital Era

Being able to track and collect the data you want from your website is no longer a given. The digital landscape has changed so much, not only on a technical…