Het bedrijf verzamelde gegevens van websitebezoekers waarmee ze persoonlijke profielen konden opstellen. Naast de locatiegegevens van de bezoekers, ging het om informatie zoals de bezochte pagina’s, de producten die in het winkelmandje werden geplaatst en gekocht, en de aanbevelingen waarop werd geklikt. Het gaat in dit geval om gevoelige gegevens door de aard van drogisterijproducten, zoals bijvoorbeeld zwangerschapstesten. Wanneer deze gevoelige gegevens worden gekoppeld aan de locatie van de bezoeker, kan dit een zeer gedetailleerd profiel schetsen van de websitebezoekers.
Een bedrijf kan – indien toestemming is verkregen van de websitebezoeker – door middel van tracking cookies meekijken naar jouw internetgedrag. Op de website van de drogisterij waren de vakjes om hiervoor toestemming te geven standaard aangevinkt. Dit is niet toegestaan en bezoekers die hier niet akkoord mee wilden gaan, moesten een ingewikkeld proces doorlopen. De AP concludeert dat de persoonsgegevens van de websitebezoekers onrechtmatig zijn verwerkt.
De AP kondigde direct aan dat ze in 2024 vaker gaan controleren of websites op de juiste wijze toestemming vragen aan websitebezoekers voor tracking cookies.
Twijfel je over je cookiebanner, en wil je hier advies over? Als lid van DDMA kun je gratis je cookiebanner laten checken. Stuur daarvoor een mailtje naar legal@ddma.nl.
- Laatste legal updates in je mailbox? Meld je aan voor de DDMA Legal Nieuwsbrief.
- Ben je lid en heb je een vraag? Je kunt ons bereiken via 020 4528413 en legal@ddma.nl.
- Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.