Spring naar content

Het bedrijf verzamelde gegevens van websitebezoekers waarmee ze persoonlijke profielen konden opstellen. Naast de locatiegegevens van de bezoekers, ging het om informatie zoals de bezochte pagina’s, de producten die in het winkelmandje werden geplaatst en gekocht, en de aanbevelingen waarop werd geklikt. Het gaat in dit geval om gevoelige gegevens door de aard van drogisterijproducten, zoals bijvoorbeeld zwangerschapstesten. Wanneer deze gevoelige gegevens worden gekoppeld aan de locatie van de bezoeker, kan dit een zeer gedetailleerd profiel schetsen van de websitebezoekers.

Een bedrijf kan – indien toestemming is verkregen van de websitebezoeker – door middel van tracking cookies meekijken naar jouw internetgedrag. Op de website van de drogisterij waren de vakjes om hiervoor toestemming te geven standaard aangevinkt. Dit is niet toegestaan en bezoekers die hier niet akkoord mee wilden gaan, moesten een ingewikkeld proces doorlopen. De AP concludeert dat de persoonsgegevens van de websitebezoekers onrechtmatig zijn verwerkt.

De AP kondigde direct aan dat ze in 2024 vaker gaan controleren of websites op de juiste wijze toestemming vragen aan websitebezoekers voor tracking cookies.

Twijfel je over je cookiebanner, en wil je hier advies over? Als lid van DDMA kun je gratis je cookiebanner laten checken. Stuur daarvoor een mailtje naar legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Privacy Monitor 2025: Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont

Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Privacy Monitor 2025: Transparency in Online Privacy and Data Sharing Pays Off

Dutch consumers are becoming increasingly aware of their online privacy but still feel they have limited control over their data sharing. This is one of the key findings of the…
Lees meer
AVG |

Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten

‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor…