Spring naar content

Het bedrijf verzamelde gegevens van websitebezoekers waarmee ze persoonlijke profielen konden opstellen. Naast de locatiegegevens van de bezoekers, ging het om informatie zoals de bezochte pagina’s, de producten die in het winkelmandje werden geplaatst en gekocht, en de aanbevelingen waarop werd geklikt. Het gaat in dit geval om gevoelige gegevens door de aard van drogisterijproducten, zoals bijvoorbeeld zwangerschapstesten. Wanneer deze gevoelige gegevens worden gekoppeld aan de locatie van de bezoeker, kan dit een zeer gedetailleerd profiel schetsen van de websitebezoekers.

Een bedrijf kan – indien toestemming is verkregen van de websitebezoeker – door middel van tracking cookies meekijken naar jouw internetgedrag. Op de website van de drogisterij waren de vakjes om hiervoor toestemming te geven standaard aangevinkt. Dit is niet toegestaan en bezoekers die hier niet akkoord mee wilden gaan, moesten een ingewikkeld proces doorlopen. De AP concludeert dat de persoonsgegevens van de websitebezoekers onrechtmatig zijn verwerkt.

De AP kondigde direct aan dat ze in 2024 vaker gaan controleren of websites op de juiste wijze toestemming vragen aan websitebezoekers voor tracking cookies.

Twijfel je over je cookiebanner, en wil je hier advies over? Als lid van DDMA kun je gratis je cookiebanner laten checken. Stuur daarvoor een mailtje naar legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
AVG |

AP legt een boete van 600.000 euro op voor niet-compliant cookiebanner

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete opgelegd omdat de organisatie tracking cookies op hun website gebruikte om bezoekers te volgen zonder toestemming of hun medeweten. Hierdoor verzamelde en gebruikte…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…