Spring naar content

Hoe werkt Google Ads?

Via Google Ads kunnen bedrijven advertenties tonen tussen zoekresultaten van Google Search. Bedrijven krijgen van Google als uitgangspunt grote vrijheid bij het inrichten van hun advertenties. Adverteerders kunnen zowel de advertentietekst, header en hyperlinks zelf invullen. Ook zijn adverteerders als uitgangspunt vrij om te bepalen op basis van welke zoekwoorden (‘keywords’) een bepaalde advertentie binnen de omgeving van Google Search wordt getoond.

Merk- of handelsnaam van een derde gebruiken voor een advertentie

In sommige situaties is het voor bedrijven verleidelijk om de merknaam van een derde, zoals een concurrent, te gebruiken. Denk aan een wederverkoper van Nike-schoenen. Zo’n verkoper wil graag een advertentie laten zien voor de producten die hij verkoopt en kiest voor dat doel zoekwoorden als ‘Nike’ en ‘schoenen’ en refereert in zijn advertentie naar de merknaam of merknamen van Nike.

Zoals gezegd is een adverteerder vrij in de keuze voor het inkopen van een bepaald zoekwoord. De grote vraag is vervolgens: mag een adverteerder dan ook de merk- of handelsnaam van een ander als zoekwoord inkopen en/of een advertentie tonen met daarin de merknaam van die ander? Volgens vaste rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese, de hoogste Europese rechter, mag dat niet wanneer:

  • de advertentie de indruk wekt dat tussen de adverteerder en de merkhouder een zakelijke relatie bestaat; en
  • ook wanneer niet zo’n indruk wordt gewekt, maar de advertentie wel zodanig vaag is dat het voor een internetgebruiker niet duidelijk is of sprake is van zo’n zakelijke relatie tussen de adverteerder en de merkhouder.

Conclusie

Met andere woorden: ja, soms is het is toegestaan om een merk als zoekwoord in te kopen en/of te adverteren op de merknaam van een ander, maar daar gelden wel strenge regels voor. Het moet voor de internetgebruiker echt duidelijk zijn van wie de producten of diensten waarvoor wordt geadverteerd afkomstig zijn: van de adverteerder óf van de merkhouder. Dat heeft een logische reden: zo wordt verwarring bij consumenten over de herkomst van producten en diensten voorkomen.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Search |

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Amsterdam, donderdag 5 september 2024 – Op 13 maart 2025 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 12e editie van Friends of Search, in de Kromhouthal in Amsterdam. Early Bird-tickets…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De impact van Generative Search op SEA en SEO: Zo bereid jij je optimaal voor

We kunnen stellen dat Generative AI een onuitwisbare impact heeft gemaakt binnen de marketingwereld. Zo ook binnen de werkvelden van SEO en SEA, die met de opkomst van Generative Search…