Wil jij weten wat een Data Management Platform (DMP) kan betekenen voor jou en je organisatie? Of heb je al een DMP aangeschaft maar ben je benieuwd naar de implementatie? DMP’s zijn een van de speerpunten van de DDMA commissie Digital Transformation.

DDMA is de vereniging voor data en vereniging. Dit doen wij door het verenigen van onze ruim 300 bedrijfsleden in 10 marketingcommissies en het geven van juridisch advies aan onze leden. Deze pagina is er om jou te informeren, de informatie komt voort uit de presentaties gegeven tijdens de Afternoon Update: DMP’s, georganiseerd door de DDMA Commissie Digital Transformation.

Wat kun je hier vinden over DMP's

Wat kun je hier vinden over DMP's

Wat is een DMP?

Wat is een DMP?

Een DMP is een platform waar alle klantdata gecentraliseerd wordt. Deze data wordt hier gekoppeld, gesegmenteerd en vervolgens geactiveerd. Het verzamelen en verrijken van data is een continu proces dat aangesloten wordt op alle verschillende technologieën van de customer journey. Met een DMP krijg je een 360 graden view van je klant waardoor je een optimale customer experience creert; een eenduidige boodschap, op ieder verschillend device en voor iedere individu. Hoe dat er schematisch uitziet:

dmp-schematisch

klik op de afbeelding voor een vergroting

Wat is het belang van een DMP?

Wat is het belang van een DMP?

Een DMP verzamelt en combineert dus klantdata vanuit verschillende kanalen en technologieën. Met deze gecombineerde data heb je een completer klantbeeld en kan de DMP verschillende doelgroepen onderscheiden waardoor je uiteindelijk gerichter kunt adverteren. Een DMP is relevant voor zowel commerciële als non-profit partijen. Als startpunt moet je voor ogen hebben wat je doelstellingen op de lange termijn zijn en hoe een DMP je daarbij gaat helpen. Hierdoor kan je succes vieren en meten. De aanschaf van een DMP is slechts het begin van het hele Marketing Automation proces. Zoals Tomas Salfischberger (Relay42) zegt: ‘Als jij niet relevant gaat zijn voor je klant, dan doet je concurrent het. Dus zorg dat jij je klant echt leert kennen door aan de slag te gaan met een DMP.’

 

Stappenplan voor de implementatie

Stappenplan voor de implementatie

1. Voordat je begint met een DMP is het belangrijk om je doelstellingen vast te stellen. Technologie kan heel veel, maar uiteindelijk gaat het erom wat je wilt doen met de data. Zorg dat je daar als bedrijf goed over na hebt gedacht, dit maakt het kiezen van een DMP en het meten van successen makkelijker.

2. Kijk vervolgens naar het vertrekpunt van een DMP. Durf al je vragen te stellen en aan te geven welke doelen je wilt bereiken.

3. Maak user cases, kies welke technologieën uit je customer journey je wilt koppelen en kijk vooral ook naar de mensen die er werken. Een DMP lijkt een ‘magisch’ iets, maar uiteindelijk is een groot deel mensenwerk. Dus zorg dat jouw organisatie en de organisatie van de DMP bij elkaar passen.

4. Wees niet bang om de juridische afdeling erbij te betrekken, je bent tenslotte persoonsgegevens aan het verwerken. Zorg dat daar duidelijke afspraken over zijn.

5. Een DMP is op dit moment vooral nog een ‘verzamelbak’ van data. De uitdaging is om te stellen waar een DMP ophoudt en wat de integratie naar je kanalen is.

Tips voor de implementatie van een DMP

Tips voor de implementatie van een DMP

  • Ken de journey van de klant en de kanalen en technologieen die daarbij horen
  • Weet wat je wilt bereiken, anders heeft een DMP geen toegevoegde waarde
  • Zorg dat je alle beschikbare data centraliseert binnen je DMP
  • Er mag veel met klantdata, maar vraag jezelf af wat de klant hiervan vindt en of dat is wat past bij de normen en waarden van je organisatie
  • Houd rekening met de (privacy)rechten van jouw klanten en prospects. Vraag input aan je jurist (of DDMA natuurlijk!)
  • Blijf continue verzamelen, draaien en versterken
  • Denk in doelgroepen, niet in kanalen
  • Leg de klant goed uit wat je met zijn data wilt gaan doen
  • Met first part data (eigen data) kun je als marketeer het verschil gaan maken

Hoe krijg je je organisatie mee?

Hoe krijg je je organisatie mee?

Een DMP dient een volledige integratie in de organisatie. De technische integratie kan 3 maanden tot meerdere jaren duren, maar daarmee ben je er nog niet. Het blijft een continu proces van dataverzameling. Er zijn veel afdelingen betrokken; legal, IT, brand, e-commerce, inkoop en afhankelijk van de organisatie nog meer partijen. Zorg voor duidelijkheid door intern één eindverantwoordelijke/aanspreekpunt te kiezen. Beschrijf vervolgens heldere, concrete doelstellingen voor alle afdelingen en wees niet bang om ze hierbij te betrekken en om advies te vragen. Als het doel duidelijk is dan staan afdelingen vooraan. Blijf duidelijk uitdragen dat de consument centraal wordt gesteld en vier vervolgens alle korte termijn successen zodat het belang van een DMP duidelijk wordt en de interne betrokkenheid vergroot wordt.

Wat levert een DMP de klant op?

Wat levert een DMP de klant op?

Consumenten zijn uiteindelijk de baas. Je DMP moet met alle technologieën overweg kunnen om de consument optimaal te kunnen bedienen, want de consument gaat zich niet aanpassen. Je gaat naar je klant luisteren in plaats van alleen maar te zenden, daardoor creëer je waarde voor de consument. Je wordt relevanter in je communicatie en is er minder irritatie. In de perfecte wereld heb je 1 op 1 omnichannel contact met je klant door gebruik van je DMP.

DDMA en DMP's

DDMA en DMP's

De Commissie Digital Transformation heeft tot doel Nederlandse marketeers en adverteerders te helpen in het effectiever besteden van hun digital budget en het bieden van een relevantere merkervaring aan hun klanten. Dit deed de commissie o.a. met de whitepaper conversie-attributie: de blue ocean voor marketeers, waarin je aan de hand van een maturity model meegenomen door een 4-fasenplan voor het (versneld) toepassen van conversie-attributie binnen je organisatie:

data-management-platform-whitepaper

Dit jaar is een van de speerpunten van de commissie het onderwerp DMP. Op 22 september 2016 organiseerde de commissie een Afternoon Update met als thema DMP’s. Tijdens deze sessie spraken Pervorm, Relay42, Adobe, Mapp (voormalig onderdeel van Teradata) en Ziggo over DMP’s en de implementatie daarvan.

Aanwezigen waren o.a. Ahold, Essent, SNS, PON, BankGiro Loterij, Landal Greenparks, Nationale Postcode Loterij, Wereld Natuur Fonds, IKEA, Simavi, Make a wish, NUON, Funda, Cordaid en Airmiles.

Video's van de Afternoon Update: DMP's

Video's van de Afternoon Update: DMP's

           

 

             

Presentaties van de Afternoon Update: DMP's

Presentaties van de Afternoon Update: DMP's

I've got a DMP, now what?

I've got a DMP, now what?

Wat moet je doen als je een DMP gekozen hebt en bent begonnen met de implementatie:

  • Bouw vaste evaluatiemomenten in.
  • Blijf ontdekken.
  • Blijf successen vieren met alle (interne) betrokkenen.
  • Bouw aan nieuwe cases.

Hoe je dat doet? De DDMA Commissie Digital Transformation kan je hierbij helpen en organiseert een Digital Transformation Elite sessie: i’ve got a DMP, now what? De sessie is exclusief op uitnodiging. Zit jij als adverteerder aangesloten bij DDMA in deze fase en wil je hierbij zijn? Stuur dan een mail naar juditpeters@ddma.nl. Heb je een vraag over wat DDMA voor jou kan betekenen of wil je lid worden? Stuur een mail naar fennarenkema@ddma.nl of sannefontaine@ddma.nl.