Spring naar content

Deze 5 stappen heeft de werkgroep, die bestaat uit experts van adverteerders, bureaus en softwareleveranciers, samengevoegd in dit fasemodel. Alle fases worden hieronder verder toegelicht. In de DDMA-whitepaper Nieuwe martech kiezen – zo doe je dat gaat de werkgroep nog uitgebreider in op het fasemodel en alles wat er komt kijken bij een succesvolle selectie van een nieuwe marketingtechnologie.

Fase 1: Bepaal je grootste marketinguitdagingen en stel use cases op
Binnen veel organisaties zijn tools het startpunt van de discussie. Maar een tool is geen doel op zich, het is een middel dat moet bijdragen aan de doelstellingen en KPI’s op strategisch en afdelingsniveau. Bedenk daarom eerst waarvoor je een tool nodig hebt, voordat je je gaat oriënteren op uitbreiding van je martech-stack. Wat zijn je grootste uitdagingen die mogelijk door een nieuwe tool kunnen worden opgelost? Deze uitdagingen stel je vast op basis van je marketingstrategie en je ideale businessproces. Typische uitdagingen die ten grondslag liggen aan de keuze om een nieuwe marketingtechnologie aan te schaffen zijn het efficiënter inzetten van budget of het beter inzicht krijgen in klantgedrag.

Met use cases zet je je grootste uitdaging om in een concreet vraagstuk, waarbij je in heldere bewoordingen puntsgewijs uitlegt wat de marketingtechnologie moet kunnen. Deze use cases vormen de brandstof voor je selectieproces. In deze fase helpen ze je om te bepalen of je probleem echt groot genoeg is: heeft dit nu prioriteit en ga je hiermee door? Later vormen de use cases de leidraad voor het implementeren van de nieuwe tool.

Fase 2: Vergelijk je huidige situatie met de gewenste situatie
Met de use cases op zak kun je gaan kijken wat er voor zorgt dat je bepaalde doelstellingen niet haalt. Ligt de oorzaak bij het team, zijn de huidige processen niet optimaal of voldoet de ingezette technologie niet? Zodra je kunt concluderen dat het probleem bij je huidige tooling (of het gebrek daaraan) ligt, breng je in kaart welke tekortkomingen je nu hebt en welke er nog bij komen als je je martech-stack niet uitbreidt. Houd hierbij ook rekening met toekomstige behoeftes en een mogelijk veranderend IT-landschap binnen je organisatie. Zo weet je meteen wat er nodig is om jouw organisatie naar de gewenste situatie te brengen. Vervolgens maak je een afweging tussen het upgraden van de huidige tools, het aanschaffen van aanvullende tooling of alles rigoureus vervangen door geheel nieuwe technologie.

Zorg ervoor dat je de juiste stakeholders bij het selectieproces betrekt. Nieuwe tools dienen namelijk vanuit verschillende afdelingen te voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Denk aan IT-conformiteit en juridische bestendigheid. Bovendien moeten nieuwe tools uiteraard aansluiten bij de wensen van de werknemers die de tools uiteindelijk gaan gebruiken.

Fase 3: Vergelijk, test en maak de juiste beslissing
Nu je weet waar jouw nieuwe martech aan moet voldoen, kan het selectieproces beginnen. Bepaal de toolcategorie waar het om gaat en maak een vervolgens shortlist van favoriete aanbieders. Houd daarbij rekening met budget en eigen indruk, maar neem ook externe waardeoordelen – reviews, casestudies, testimonials en onafhankelijke onderzoeken – mee in je afweging. Schroom ook zeker niet een kijkje te nemen bij de concurrentie. Het is belangrijk dat je goed inschat welke werknemers betrokken moeten zijn in het selectieproces en hoeveel tijd iedereen nodig heeft om ernaar te kijken. Maak dus een goede planning om te voorkomen dat het gehele traject onnodig lang duurt, waardoor bijvoorbeeld een trial van een tool zonder te testen al voorbij kan zijn.

Voor elke leverancier op je shortlist stel je een RFP (request for proposal) op. Let op dat je de aanbieder informeert over de achtergrond van je project, je doelstellingen, je use cases, en je beoogde tijdschema om te testen. Maar laat leveranciers zelf ook zeker de basisprincipes van hun eigen bedrijfsvoering meenemen. Hoe leveren zij technologie-updates? Hoe bieden ze support aan? Zorg ook dat ze een inschatting maken van hoeveel het beoogde gebruik van de tool op jaarbasis gaat kosten. Na het kritisch beoordelen van alle RFP’s breekt de testfase aan. In de pilot (geldt vooral voor complexe en prijzige producten) ervaar je in een gecontroleerde omgeving hoe goed de tool werkt en haal je de laatste risico’s en twijfels weg. Het is tijd om een keuze te maken!

Fase 4 – Maak je nieuwe technologie gebruiksklaar
Met de keuze voor een nieuwe martech, is nu het eerder samengestelde kernteam van business- en IT-experts aan zet om de martech te implementeren, samen met een eventuele implementatiepartner. De implementatie van een nieuwe technologie bestaat, na het maken van een implementatieplan, uit drie onderdelen:

Configuratie: Het klaarzetten van elk onderdeel van de nieuwe martech, zodat deze bruikbaar is op het moment van live-gaan. Denk bijvoorbeeld aan wat voor data (klantprofielen, verkooporders, afbeeldingen, video’s, etc.) de martech moet verwerken. Of aan welke systemen je binnen je tool (CRM, CMS, DMP, etc.) nodig hebt om de tool aan te sluiten bij jouw use cases.

Integratie: Een technologie staat nooit op zichzelf binnen je martech-stack. Een typische applicatie heeft vaak data nodig afkomstig uit één of meer gekoppelde kanalen. Zorg dat je de nieuwe martech koppelt aan de relevante onderdelen in je martech-stack en dat je deze integratie uitvoerig test.

Oplevering: Als de configuraties zijn ingesteld, de integraties zijn gebouwd en alles technisch is getest, kan de nieuwe technologie live worden gezet. Daarna laad je de eerste set data in de tool en zorg je dat alle beoogde gebruikers toegang hebben. Let op: dek je altijd in door de opdrachtgever of eigenaar vóór de livegang nog een acceptatietest te laten doen van de technologie en de bijbehorende processen.

Fase 5 – Zorg ervoor dat de nieuwe technologie een succes wordt
Nu jouw nieuwe martech-stack volledig up and running is, ga je ervoor zorgen de tool succesvol ingezet gaat worden. Monitoring is cruciaal – zeker in de adoptiefase. Werk hierbij met een centraal aanspreekpunt waar alle betrokkenen problemen over de technologie kunnen melden. Sommige issues kun je direct oplossen, andere zet je op de roadmap voor doorontwikkeling. Kijk hierbij ook of de organisatie echt klaar is voor actief gebruik van de nieuwe technologie en of de vernieuwde stack bruikbaar is. Het helpt hierbij om het gebruik van de tool in een maturity model te zetten. Zo’n model geeft – mits goed ingevuld – precies weer op welk niveau de pijnpunten van de implementatie liggen en op welk onderdeel de focus voor de toekomst moet liggen.

Meer weten? Vraag hier de whitepaper ‘Nieuwe martech kiezen – zo doe je dat’ aan.

Dit artikel is ook verschenen op Emerce.nl.

Jurrian Elekan

CDP Co-Prime bij Oracle

Rene Fischer

Lid bij DDMA Werkgroep Martech

Michiel Kleijn

DDMA Werkgroep Martech

Wijnand Meijer

Lid bij DDMA Werkgroep Martech

Myrthe Mkaouar

Lid bij DDMA Werkgroep Martech

Bob van Veen

Solution Architect Online bij de Nationale Postcode Loterij

Joost Kaart

Head of Online Marketing Innovation bij Sunweb Group

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…