Overzicht Actueel

Verslag Industry Meetup Influencer Marketing: bedrijven op scherp voor transparante reclame

Influencer marketing moet herkenbaar, betrouwbaar en transparant zijn. Dit was de overkoepelende boodschap van de Industry Meetup Influencer Marketing, die op 3 juni georganiseerd werd door brancheverenigingen DDMA en bvA in het auditorium van de Goede Doelen Loterijen in Amsterdam.

Influencer marketing heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven. Voor zowel organisaties als influencers was echter nog niet altijd duidelijk wat wel en niet is toegestaan, zo laten recente voorbeelden van Rambam en Netflixdocumentaire Fyre zien. Daarom heeft de Stichting Reclame Code (SRC) in samenwerking met onder meer DDMA en bvA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing aangescherpt. Fiona Vening (SRC) en Naomi van der Louw (DDMA) legden de veranderingen uit aan ruim 100 vertegenwoordigers uit het speelveld van influencer marketing. De vernieuwde code is hier te vinden.

Ministerie van OCW – verandering van de Mediawet
Naast de toelichting over de Reclamecode Social Media, sprak Lisa van Voort van het Ministerie van OCW over wat er gaat veranderen in de huidige Mediawet en wat dit betekent voor influencer marketing. De huidige wetgeving stamt uit 2008, die nog weinig regels bevatten voor online contentmakers. Met de herziening van de Mediawet zal het Commissariaat voor de Media toezicht kunnen gaan houden op o.a. YouTubers, en zelfs boetes kunnen uitdelen. Dit betekent dat het voor bedrijven en influencers nog belangrijker wordt om scherp naar hun gezamenlijke reclame-uitingen te kijken.

TUI – Voorbeelden uit de praktijk
Nog lang niet alle influencers geven duidelijk op social media aan of het om een gesponsorde samenwerking gaat. Ook bedrijven die influencer marketing uitbesteden of een eigen campagne willen starten, zitten met vragen over wat nu wel óf niet mag. Marijke Slaats en Christine van Hedel van TUI gaven hier antwoord op met onderstaande voorbeelden uit de praktijk.

Hier zie je foto’s die door influencers YesR en Jan Versteegh zijn gepost, alleen hierbij is niet duidelijk aangegeven of het op een gesponsorde/reclame post gaat. Beide gebruiken ze #tui, alleen een merknaam toevoegen als hashtag wil niet zeggen dat het om een samenwerking gaat. Als zij bijvoorbeeld #spon of #samenwerking hadden gebruikt waren de posts wel juist geweest.

Hiervan heeft TUI geleerd dat het duidelijke afspraken moet maken met influencers. Tijdens de campagne moeten ook regelmatig de kanalen van de influencers gecheckt worden, zodat TUI ze kan wijzen op het gebruik van de juiste hashtag. Dat wil ook zeggen dat de marketeers van TUI tegenwoordig tijd reserveren voor briefingen met influencers, contracten voor samenwerkingen opstellen en terugkerend 1 op 1 contact met de influencers aangaan.

SRC in samenwerking met TBWA – #ad
Als uitsmijter gaf influencer Noah de Zeeuw een preview van de campagne over herkenbare influencer reclame, die de SRC in samenwerking met TBWA dit jaar zal gaan uitrollen. Zij willen de ‘#ad’, waar de meeste gesponsorde posts mee worden aangeduid, tastbaar maken en als beeldje naar bekende influencers opsturen. Dit alles om meer awareness voor dit onderwerp te creëren.

Meer weten?
Wil je meer weten wat de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing voor jouw organisatie betekent? Neem dan contact op met onze jurist Naomi van der Louw via naomivanderlouw@ddma.nl of 020 452841.

Óf kom op 4 juli naar het Influencer marketing ontbijt van DDMA. Hierin brengen wij een selecte groep ervaren professionals uit het vak samen om over de nieuwste uitdagingen en ontwikkelingen te spreken. Er zijn maar 20 plekken beschikbaar. Meld je dus snel aan door een e-mail te sturen naar: naomivanderlouw@ddma.nl.

Bron: Instagram Jan Versteegh & YesR