Spring naar content

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en in het najaar worden bewoners verder geïnformeerd.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

Afval

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Hoger beroep 

De sector is in hoger beroep gegaan tegen het opt-in regime in Amsterdam en nu dus ook in Utrecht. De uitspraak is op 11 juni.

bron: duic.nl

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…
Lees meer
AVG |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan? 

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP…