Spring naar content

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en in het najaar worden bewoners verder geïnformeerd.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

Afval

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Hoger beroep 

De sector is in hoger beroep gegaan tegen het opt-in regime in Amsterdam en nu dus ook in Utrecht. De uitspraak is op 11 juni.

bron: duic.nl

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Nieuwe DDMA/NIMA Masterclass Influencer Marketing

DDMA, NIMA en BvA introduceren samen een nieuwe masterclass voor marketingprofessionals die strategisch en verantwoord aan de slag willen met influencer marketing
Lees meer
Social Media |

Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, maar digitale detox wint terrein

Amsterdam, 29 juli 2025 – Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren…
Lees meer
Post |

Post-Case Greenwheels: Direct mail als strategisch instrument voor gerichte klantbenadering

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…