Spring naar content

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en in het najaar worden bewoners verder geïnformeerd.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe regelgeving zoals drukwerk ‘met als enig doel om feitelijke informatie te verspreiden zonder aanprijzing’. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder.

Afval

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

Hoger beroep 

De sector is in hoger beroep gegaan tegen het opt-in regime in Amsterdam en nu dus ook in Utrecht. De uitspraak is op 11 juni.

bron: duic.nl

Nikki Verbon

Voormalig Marketing & Communicatie specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Versterking voor de Commissie Fieldmarketing

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft er drie bevlogen professionals bij. Stefan Hartgers (VodafoneZiggo), Dion Hilberink (Artsen zonder Grenzen) en Sander van Eck (PARTOF) combineren een diepe praktijkkennis met een sterke…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Experimentation Hero in Focus: Timo Stegeman – From isolated tests to working in themes

Our next Experimentation Hero in our interview series is Timo Stegeman. Since February, Timo has been working at Heineken as a freelance specialist in Product Discovery and Research. He deliberately…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De grootste legal misvattingen over adverteren op social platformen

Adverteren op platformen zoals Meta en TikTok roept bij veel legal-afdelingen direct alarmbellen op. Terecht, want als marketeer ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, ook als je…