Overzicht Actueel

Mag een opt-in verplicht zijn bij win-acties?

ball-casino-chance-33267

Mag toestemming voor marketingmail of telemarketing verplicht zijn bij deelname aan een win-actie? Hier krijgt het juridische team van DDMA bijna wekelijks vragen over. Deze zomer deed een Duitse rechtbank er een interessante uitspraak over: een opt-in is niet ongeldig als deze verplicht is voor deelname aan een win-actie.

Er is sinds de AVG veel discussie over wanneer een opt-in nog ‘vrij’ gegeven is. De EDPB, koepelorganisatie van Europese Privacytoezichthouders stelt dat het niet-geven of intrekken van toestemming geen nadelige gevolgen mag hebben, maar dat dit niet betekent dat alle incentives verboden zijn. Maar waar ligt de grens. Deze rechtbank interpreteert het zo dat ‘vrij’ betekent ‘zonder dwang’. Omdat een deelnemer niet verplicht is om deel te nemen kan er volgens de rechtbank geen sprake zijn van dwang als men voor deelname verplicht toestemming moet geven om gemaild of gebeld te worden met een aanbieding. Consumenten kunnen, en moeten, volgens de rechtbank zelf kunnen beslissen of deelname het delen van hun data waard is.

De rechtbank stelt ook dat toestemming voor meerdere adverteerders in één opt-in mogelijk is, zo lang het voor de consument duidelijk is om welke adverteerders het gaat, en welk soort producten of diensten aangeboden zullen worden.

Bron: Skwschwarz, Beeld: Pexels