Hackathon levert tastbare AI oplossingen in klantervaring
“Artificial Intelligence (AI) is veelbelovend, al staan in de praktijk de disciplines marketing, data science en technologie nog ver van elkaar. Reden genoeg voor de DDMA commissie AI een hackathon te organiseren waarbij marketeers en data experts in één team aan een AI oplossing werken. Dit met het doel dat de specialisten elkaar leren kennen en de kansen die AI biedt, samen sneller benutten”, aldus Robert van Geffen, voorzitter DDMA en jurylid. “Alle finalisten lieten mooie AI concepten zien voor een betere interactie met en beleving van de klant. Heel knap dat de teams dit in twee dagen hebben gemaakt.”
De hackathon was een tweedaagse strijd waarbij teams van bol.com, Etos, ING, Rabobank, TMG, NU.nl en NS, aan een innovatief en intelligent concept werkten. Zo worden business vraagstukken en data science bij elkaar gebracht, met AI als accelerator.
Case NU.nl – Segmenteren voor relevant nieuws
Het team van NU.nl bedacht het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn. Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen. Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.
“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.
Case Rabobank voor Van Gogh Museum – Betere ervaring bij Vincent
Het populaire museum stelde een uitgebreide anonieme dataset ter beschikking. Dit met het doel te onderzoeken hoe AI kan helpen om de bezoekerservaring te verbeteren, ondanks de beperkte ruimte in het gebouw en het grote aantal bezoekers (2,3 miljoen in 2017). Uit de analyse van de data blijkt dat populaire schilderijen niet allemaal op hetzelfde moment even druk zijn. Het Rabobank team bedacht oplossingen die aan de bestaande multimediatour kunnen worden toegevoegd. Dit gegeven wordt toegepast om bezoekers te adviseren hoe zij het museum het beste kunnen bezoeken.
“Met een onbekende dataset en vraagstuk heeft de Rabobank iets knaps neergezet. Wat bijzonder aanspreekt is hoe er vanuit een bezoeker is gedacht. De oplossing ging verder dan het in kaart brengen van het probleem, maar liet ook zien wat er in potentie haalbaar is“, aldus de jury.
Expert jury
Het jurypanel beoordeelde alle concepten op technische complexiteit, marketing innovatie en praktische inzetbaarheid om bestaande problemen op te lossen. De juryleden:
– Robert van Geffen, voorzitter DDMA en Global Head of B2B Digital bij Philips
– Sam Warnaars, Head of Innovation bij aFrogleap onderdeel van Merkle
– Tijmen Blankevoort, Senior Deep Learning Engineer bij Qualcomm
Over de Amsterdam AI Hackathon
De Amsterdam AI Hackathon 2018 is een initiatief van de Commissie AI van DDMA en gesponsord door Merkle. Samen zijn we trotse partners van World Summit AI, ’s werelds belangrijkste conferentie over kunstmatige intelligentie. Daar zal de finale van de AI Hackathon plaatsvinden op 10 oktober in de Gashouder in Amsterdam.