Spring naar content

De hacker had hierbij toegang tot systemen waarin hij gegevens van 25 miljoen mensen had kunnen inzien. Vastgesteld is dat de hacker persoonsgegevens van zo’n 83.000 personen downloadde. Wat deze persoon met de gegevens heeft gedaan of heeft willen doen is niet duidelijk, maar dergelijke gegevens kunnen heel handig zijn voor oplichters. Zij kunnen die gegevens gebruiken voor identiteitsdiefstal of om geld afhandig te maken via bijvoorbeeld WhatsApp-fraude. 

Beveiliging wachtwoord is must-have

Het lijkt een open deur, maar beveiliging van je accounts door middel van sterke wachtwoorden en tweefactorauthenticatie is een must-have voor een goede bescherming van persoonsgegevens binnen je organisatie. Je kunt AVG-wise alles perfect geregeld hebben, maar als iemand via een (makkelijk) wachtwoord kan binnendringen in je systemen, ben je ver van huis. Kies daarom voor een sterk wachtwoord en tweefactorauthenticatie (2FA) voor het inloggen in systemen waar veel persoonsgegevens worden opgeslagen. 

Tweede AP-boete voor niet hebben tweefactorauthenticatie 

Dit is de niet de eerste keer dat de Autoriteit Persoonsgegevens een boete geeft waar zo’n tweefactorauthenticatie ontbrak. Eerder werden het UWV, het Haga Ziekenhuis en het OLVG al op de vingers getikt voor het ontbreken van een meerfactorauthenticatie. Een maatregel waar de AP blijkbaar zwaar aan tilt. Genoeg reden dus om na te gaan hoe dit in je eigen organisatie is geregeld.  

Ben je lid en heb je een juridische vraag? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
AI Act |

Legal Wrapped: wat bracht 2025? | Wat brengt 2026?

2025 was opnieuw een jaar met flinke juridische beweging op het snijvlak van marketing, data en technologie. In de DDMA-kennisbank stonden onderwerpen van cookies en AI in marketing tot influencers…
Lees meer
AVG |

Drie belangrijke juridische uitspraken | december

In december zijn er opnieuw belangrijke juridische uitspraken gedaan die impact kunnen hebben op je dagelijkse praktijk als marketeer, publisher of platformbeheerder. In dit artikel lichten we drie actuele zaken…