Overzicht Actueel

KPN wint DDMA Customer Data Award 2019

ddma customer data award

Klantwaarde creatie door optimale mix van customer service en relevante aanbiedingen

Amsterdam, 25 januari 2019 – Tijdens de DDMA Data Dag 2019, het event voor data gedreven marketing, werd KPN uitgeroepen tot winnaar van de Customer Data Award 2019. In de finale in een volle Kromhouthal in Amsterdam streden de drie finalisten KPN, DELA en Zilveren Kruis om de felbegeerde prijs.

KPN onderscheidde zich van de andere finalisten met name door de integraliteit van de case. KPN heeft op een zeer overtuigende manier laten zien dat data gestuurd werken de gehele organisatie betreft en dus ook een fors verander component met zich meebrengt.

Mark van der Vlies van KPN is verantwoordelijk voor de ingebrachte DDMA case. Hij zegt hierover: “KPN heeft als doelstelling de onbetwiste kwaliteitsleider van Nederland te worden. Ik zie deze Customer Data Award als een mooie erkenning voor de bijdrage die Data & Analytics samen met andere KPN afdelingen levert aan het verder verbeteren van onze dienstverlening.”

Het viel de jury op dat de relevantie van data groter was dan ooit, en dan niet de hoeveelheid van of de diversiteit in de gebruikte data, maar met name het intelligent omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met performance en resultaat indicatoren.

“Het niveau van de inzendingen lijkt ieder jaar hoger te zijn dan het voorgaande jaar”, aldus Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award. “Wat dit jaar met name opviel was het professioneel gebruik van analytics bij bijna alle cases, maar ook de onmiddellijke vertaling van inzichten door deze analytics naar communicatie toepassingen”, vervolgt Groenewoud.

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Op de site van de Data Dag lees je meer over de case van KPN en de andere Customer Data Award finalisten.

—————————————————————————————————————————————

Over de Customer Data Award
De Customer Data Award en de Data Dag zijn een initiatief van de DDMA commissie Data Decisions and Engagement (DDE). De Data Dag wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsoren: Cmotions, Crystalloids, Google, Tealium, NGdata, Ortec, SAS, Adobe, Merkle, EDM, Nominow.

De Customer Data Award is een jaarlijkse prijs die door DDMA wordt uitgereikt. Organisaties die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weten toe te passen en van data iets moois weten te maken, maken kans op de award.

Een vakjury die grotendeels bestaat uit eerdere winnaars toetst de cases op het gebied van data, decisions, engagement en de resultaten die het oplevert voor de klant en de organisatie.

Op de DDMA Data Dag krijgen de drie genomineerden een podium om hun case te presenteren aan het publiek. De jury maakt tijdens het evenement de winnaars bekend. Eerdere winnaars van de Customer Data Award waren o.a. KNVB, Vakmedianet, Sanoma, KLM, Essent, TMG en nu NUON. Bekijk hier alle winnaars.