Spring naar content

Wat hebben jullie gedaan om een werkbare workflow te vinden?

‘We zijn na het eerste weekend met het eerste coronageval in Nederland al omgeschakeld naar een thuiswerkstructuur. Wij zitten dus inmiddels in onze vijfde week – in het begin best gek omdat we een van de eerste partijen waren die zulke vergaande maatregelen trof. Maar als zorgverzekeraar, gevestigd in corona-brandhaard Brabant, moesten we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast zijn wij natuurlijk altijd in contact met zorgaanbieders die ons op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen rondom het virus. De omschakeling was natuurlijk onwennig, maar ging voor de rest vrij soepel. We werken met verschillende videotools waardoor we veel korte contactmomenten hebben. Wat wel lastig is het houden van brainstormsessies voor nieuwe projecten – wat we normaal gesproken vaak doen. Op afstand lukt dat echt niet met groepen groter dan 3 mensen. Gelukkig hebben we een groot deel van ons werk vooruit gepland waardoor we nog steeds productief zijn gebleven.’

Wat doen jullie om werknemers te motiveren?

‘Binnen de organisatie wordt veel gedaan om werknemers mentaal te ondersteunen. Vanuit de Raad van Bestuur wordt iedereen met blogs op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rondom corona en de belangrijke afwegingen die ze moeten maken. Daarnaast zijn er veel initiatieven waarin werknemers uit alle onderdelen van de organisatie filmpjes delen met gedichtvoordrachten of work-outs vanuit huis. Onder de teams zelfs wordt ook veel gedeeld en digitaal geborreld. Als mensen zich toch nog alleen voelen, te druk zijn of zich zorgen maken, kunnen ze praten met speciale coaches bij wie ze hun hart kunnen uitstorten.’

Wat zijn de belangrijkste punten waarop je moet letten als zorgverzekeraar in deze crisis?


‘Vanuit mijn afdeling is dat meer indirect door hulp aan te bieden bij het analyseren van cijfers. Bijvoorbeeld door te kijken of we op basis van historische data inzichtelijk kunnen maken welke reguliere zorg er nu wegvalt en hoe dat straks weer in te halen. Daarnaast moet de service aan de verzekerden uiteraard gewoon doorgaan zoals altijd en hebben we onze website aangepast met voor nu relevante informatie voor de verzekerden.’

Reflecterend op de huidige situatie, welke learnings neem je mee naar de periode dat alles weer ‘normaal’ is?

‘Thuiswerken zal veel normaler worden. Ik zou het in elk geval graag voor mijn eigen team willen bewerkstelligen. Het vormt steeds minder een belemmering van onze werkzaamheden. Ik hoor van iedereen om me heen dat meetings eerder zijn afgelopen dan verwacht omdat de communicatie efficiënter verloopt. Wat wel goed is om te na te streven is het behouden van een creatieve mindset. Iets waar wij nu een beetje tegenaan lopen. Hoe voorkom je dat iedereen in een sleur komt en alleen uitvoerend werk doet? Het is belangrijk dat iedereen geïnspireerd wordt tot nieuwe ideeën, maar tot nu vormt het werken op afstand een drempel die creativiteit afremt. Ik denk dat we daar in alle branches waarbij thuiswerken nu de orde van de dag is aandacht aan moeten besteden.’

Bekijk hier onze volledige interviewserie over de coronacrisis.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA breidt team uit met Loraine Heijstek en Lune Veldhuizen

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft Loraine Heijstek aangesteld als partnership manager. Lune Veldhuizen gaat aan de slag als programmamanager.
Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
DDMA |

Inschrijving van de EMAS Battle of the Agencies 2024 geopend

Voor de DDMA EMAS Awards 2024 staat de Battle of the Agencies ook dit jaar op het programma. De inschrijving is vanaf vandaag geopend. Ambitieuze e-mailmarketingbureaus kunnen zich vanaf nu…