Spring naar content

1. Voeg de data- en IT-afdeling samen

Interessant was dat een groot deel van de aanwezigen aangaf dat het de voorkeur heeft om de data-afdeling (met activiteiten zoals data governance, quality en data-integratie) onderdeel te maken van de IT-afdeling. Hiermee zou de aansluiting met de andere systemen beter gewaarborgd zijn en is in ieder geval IT volledig aangesloten. Zonder deze basis is een datatransformatie een onbegonnen zaak.

2. Begin klein

Vaak wordt naar de directie gekeken als het gaat om het initiatief nemen van het gebruik van data. De opinie van de groep was er echter mee eens dat je daar niet op moet wachten: ‘Begin klein, laat zien dat het werkt en vraag commitment en extra budgetten als de eerste successen zijn geboekt’.

3. Werk integraal

Een integrale aanpak werkt goed: kies een businessthema waar impact van data mogelijk is, maak een multidisciplinair team verantwoordelijk en besteed aandacht aan kennisontwikkeling door externe ondersteuning en gerichte opleidingen op maat.

4. Benut data-analisten optimaal

De plek van data-analisten in de organisatie:
volledig geïntegreerd in de lijn met als voordeel grote businesskennis en dat het ‘data denken’ dichter bij de business staat een aparte afdeling analisten waar inhoudelijke kennisontwikkeling centraal staat. Krachtig om gelijkdenkenden bij elkaar te brengen, maar ook kans op ‘alienation’ van het domein bij de business

5. Een volledig klantbeeld is niet het einddoel

Veel bedrijven zien een ‘360 graden klantbeeld’ nog steeds als een einddoel, maar het gaat om de data die je nodig hebt voor je Use Case. Contextuele data is veelal belangrijker dan demografische en transactionele data. “Begin maar gewoon” is een belangrijk advies.

6. Meerdere wegen leiden naar Rome

Tot slot was de heersende opinie dat een ‘winnend’ model niet bestaat, maar dat je kritisch moet blijven en niet bang moet zijn om het te wijzigen.

We willen alle deelnemers danken voor hun openheid en kijken uit naar een volgende Elite!

Tijdens DDMA Elites, die exclusief op uitnodiging zijn, wisselen vakexperts kennis uit. De Elite over datagedreven cultuur werd georganiseerd door de Commissie DDE.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…
Lees meer
AVG |

Duidelijkheid over cookiebanners: wat moet er volgens de AP op laag 1 en 2 staan? 

Met 50 waarschuwingen aan organisaties en een aantal boetes verder omtrent foute cookiebanners, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getoond dat het thema cookies hoog op de agenda staat. De AP…