Spring naar content

Rolmodellen

Tot voor kort was niet duidelijk wat er onder de term ‘rolmodellen’ werd verstaan. Dat Minister Franc Weerwind daar geen sluitend antwoord op kon geven tijdens een NOS-interview, was in maart nog reden voor Arjen Lubach om daar tijdens De Avondshow aandacht aan te besteden. Door de Ksa is de definitie ‘rolmodel’ nu duidelijk omschreven. Kort gezegd gaat het om álle personen die (in het verleden of nu) enige vorm van publieke bekendheid genieten, of waar consumenten zich om een andere reden mee identificeren of associëren. Denk hierbij aan (oud-)profvoetballers, influencers, politici en modellen. Hiermee lijkt onder andere een eind te komen aan de reeks bekende Koning Toto’s.

Vorig jaar oktober werd al duidelijk dat er in gokreclames geen gebruik gemaakt mocht worden van rolmodellen die een substantieel bereik hebben onder jongeren. Nu wordt dit verbod dus uitgebreid onder alle rolmodellen.

Handhaving

De Ksa gaat vanaf 30 juni scherp in de gaten houden of kansspelaanbieders het verbod naleven. De Ksa heeft aangekondigd bij een overtreding direct te gaan handhaven. Geen halve maatregelen dus.

In een brief die de Ksa naar belangrijke schakels in de reclameketen versturen, richtten zij zich ook tot reclame- en influencermarketingbureaus. Ook voor hen is het dus goed om alert te zijn op deze regels.

Vergunning

Let sowieso goed op: reclame maken voor kansspelen is alleen toegestaan als de aanbieder hiervan een vergunning van de Ksa heeft. Dit geldt ook voor influencers.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag? Stuur dan een mailtje naar legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Dit gaat er veranderen met de inwerkingtreding van de herziene Code Telemarketing

Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing daarmee voor leden van DDMA in werking getreden. De code wordt handhaafbaar zodra deze is goedgekeurd bij en door de Stichting…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Standpunt: liever beter handhaven van de bestaande cookieregels dan aanscherpen met nieuwe regels

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Alexandra van Huffelen onlangs de plannen van het demissionair kabinet voor de cookieregels uit de doeken gedaan. DDMA en VIA Nederland…
Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code voor Telemarketing

In de Reclamecode Telemarketing staan alle regels die de sector zichzelf oplegt. Deze regels zijn ondergebracht bij de Stichting Reclame Code en worden gehandhaafd door de Reclame Code Commissie. Deze…