Spring naar content

Rolmodellen

Tot voor kort was niet duidelijk wat er onder de term ‘rolmodellen’ werd verstaan. Dat Minister Franc Weerwind daar geen sluitend antwoord op kon geven tijdens een NOS-interview, was in maart nog reden voor Arjen Lubach om daar tijdens De Avondshow aandacht aan te besteden. Door de Ksa is de definitie ‘rolmodel’ nu duidelijk omschreven. Kort gezegd gaat het om álle personen die (in het verleden of nu) enige vorm van publieke bekendheid genieten, of waar consumenten zich om een andere reden mee identificeren of associëren. Denk hierbij aan (oud-)profvoetballers, influencers, politici en modellen. Hiermee lijkt onder andere een eind te komen aan de reeks bekende Koning Toto’s.

Vorig jaar oktober werd al duidelijk dat er in gokreclames geen gebruik gemaakt mocht worden van rolmodellen die een substantieel bereik hebben onder jongeren. Nu wordt dit verbod dus uitgebreid onder alle rolmodellen.

Handhaving

De Ksa gaat vanaf 30 juni scherp in de gaten houden of kansspelaanbieders het verbod naleven. De Ksa heeft aangekondigd bij een overtreding direct te gaan handhaven. Geen halve maatregelen dus.

In een brief die de Ksa naar belangrijke schakels in de reclameketen versturen, richtten zij zich ook tot reclame- en influencermarketingbureaus. Ook voor hen is het dus goed om alert te zijn op deze regels.

Vergunning

Let sowieso goed op: reclame maken voor kansspelen is alleen toegestaan als de aanbieder hiervan een vergunning van de Ksa heeft. Dit geldt ook voor influencers.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag? Stuur dan een mailtje naar legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

KNLTB-zaak over gerechtvaardigd belang naar hoogste EU-rechter

In 2020 legde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete op aan de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB). Volgens de AP heeft de KNLTB onrechtmatig tegen betaling persoonsgegevens van KNLTB-leden…
Lees meer
AVG |

Hoe is het eigenlijk met… de e-Privacyverordening?

De Europese wetgever introduceert het ene wetgevingsvoorstel over online reclame en marketing na het andere. Interessant genoeg is het ene wetsvoorstel snel klaar, terwijl vergelijkbare voorstellen jaren ogenschijnlijk bewegingsloos in…
Lees meer
AVG |

Google Analytics 4: de oplossing voor datadoorgifte naar de VS?

Er is inmiddels al veel gezegd over de besluiten van verschillende Europese toezichthouders over Google Analytics. In specifieke gevallen wordt de webanalytics-tool illegaal bevonden, omdat er persoonsgegevens worden doorgegeven naar…