Spring naar content

Wat moet je wél doen om een succesvol partnership aan te gaan?

  • Ga eerst bij jezelf na welke organisaties volgens jou een goede match zouden zijn met jouw goede doel. Als je je bijvoorbeeld inzet voor ziekenhuizen in Afrika, dan zijn zorginstellingen wellicht geïnteresseerd.
  • De volgende stap is om te bepalen hoe je ze vervolgens benaderd: ga naar activiteiten/evenementen waar je doelgroep aanwezig is, werk samen met een wervingsbureau of zet je (ondernemers)netwerk in.
  • Overweeg of je wil samenwerken met een wervingskantoor of dat je dit in-house regelt.
  • Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat werving met behulp van Telemarketing niet goed werkt: het is niet persoonlijk en de doelgroep is vaak te druk. Daarom is het advies om dit niet te doen als het niet nodig is.
  • Geef niet op: het kan lang duren voordat je een MKB’er ‘onboard’ hebt. Het komt heel vaak voor dat je meerdere gesprekken moet voeren voordat je echt een afspraak hebt. Face to face duurt nou eenmaal lang.
  • Realiseer je dat het soms moeilijks is om mensen bij elkaar te krijgen, ondernemers hebben het druk en haken soms af. Dit ligt niet aan jou.
  • Wees transparant en laat zien wat je doet met het geld (en kennis) dat je ontvangt
  • Zodra een MKB’er enthousiast is en het goede doel wil steunen, maak dan (contractuele) afspraken met elkaar. Hier zou je bijvoorbeeld in kunnen zetten dat ze zich voor minimaal 1 jaar verbinden.
  • Uitwisselen van kennis en kunde, en niet alleen van geld, is ook een manier om een partnership aan te gaan.
  • Zorg voor een uitstekende marketing: ga aan de slag met online campagnes, maar het kan ook helpen om vakmedia op te zoeken om zo de MKB’ers te bereiken met bijvoorbeeld een inhoudelijk, journalistiek item.

Hoe zorg je ervoor dat je de organisaties behoud?

  • Wees transparant over je samenwerking, dit komt ten goede van de relatie. Luister naar waar de ondernemers/MKB’ers behoefte aan hebben en speel hier op in.
  • Vergroot je loyaliteit door ze betrekken en regelmatig contact op te nemen. Denk hierbij aan: het organiseren van een (fysiek) loyalty event, een belletje te plegen, maar ook een terugkerende nieuwsbrief is een goed middel. Laat merken hoe blij je met ze bent!
  • Indien je een loyaliteitsevent organiseert kun je vragen of de MKB’er een +1 meeneemt, zo kun je hun netwerk inzetten en mogelijk het aantal partnerships uitbreiden. Zet je ambassadeurs in, je hebt ze nodig.
  • Laat zien wat je doet met het geld dat je ontvangt: waar gaat het naar toe?
  • Focus op thematische verbinding tussen ondernemers en het goede doel

Wat als een organisatie een partnership met een goed doel beëindigt?

  • Dat is natuurlijk mogelijk. Zodra iemand aangeeft om de samenwerking op te zeggen, neem dan altijd persoonlijk contact op, vraag naar de reden en wie weet kan je ze door goed te luisteren en mee te denken nog wel overtuigen om bij je te blijven.

Lijkt het jou ook interessant om de volgende keer ook bij zo’n sessie te zijn om onderlinge kennis en ervaringen te delen met mede-fondsenwervers? Dat kan, mits je werkzaam bent bij een non-profit organisatie die lid is van DDMA. Neem dan contact op met Lieke Wesselius.

De volgende sessie staat gepland op 11 oktober en staat in teken van de jaarlijkse DDMA Zakelijke Markt Benchmark. Aan de hand van cijfers en ontwikkelingen binnen hun organisaties gaan fondsenwervers met elkaar in gesprek over de stand van zaken en trends binnen het vakgebied. Deze sessie biedt de mogelijkheid om te kijken hoe jouw organisatie zich verhoudt tot andere deelnemers op het gebied van fondsenwerven voor de zakelijke markt.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
Fondsenwerving |

Chiara Padalino en Jeroen Beelen (Save the Children): ‘Door te kiezen voor een best-of-breed oplossing zijn we niet afhankelijk van één leverancier’

Save the Children heeft de kracht van data en digitalisering omarmd om hun fondsenwerving naar nieuwe hoogten te tillen. In 2015 begonnen ze met een nieuwe, ambitieuze en datagedreven strategie…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds

Rolf Victorie is Hoofd Fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds. Wij spraken hem over wat nodig is om datagedreven te werken bij een fondsenwervende organisatie. We hebben het onder meer…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven Fondsenwerving bij Stichting Vluchteling

Wij spraken Cyrille Koolhaas (Hoofd Fondsenwerving) en Sanju Singh (Data & CRM Coördinator) over datagedreven fondsenwerving bij Stichting vluchteling. Hoe zetten zij data in en welke systemen en toepassingen gebruiken…