Spring naar content

Nicole, voorzitter Commissie Post en werkzaam bij PostNL, nam ons mee door de highlights van het DM Benchmark onderzoek – recent uitgevoerd door MetrixLab. PostNL en MetrixLab hebben een benchmark ontwikkeld n.a.v. 436 campagne effectmetingen sinds 2008. Tijdens de presentatie zagen we dat informatie uit een poststuk steeds relevanter wordt beoordeeld door consumenten. Lezers geven aan het poststuk leuker te vinden dan 15 jaar geleden. De algemene waardering is sinds 2008 +16% toegenomen naar 57%.  Dit resulteert in een (nog) sterkere respons(intentie) en maatschappelijke wenselijkheid van het medium.

Tijdens de presentatie van Frank, legal counsel bij DDMA, en Peter-Jan (Bestuurslid Postfilter en werkzaam bij Paragon) kregen we een politieke update waarbij learnings uit ons buurtland België gepresenteerd kregen: werk met gerenommeerde bedrijven gespecialiseerd in data- en klantinzicht voor een compliant gebruik van data én de beste resultaten/advies. Maar ook Peter-Jan gaf een mooie tip mee aan de zaal: het is verplicht om een verwijzing naar Postfilter te maken op de envelop bij een directmailcampagne aan koude relaties. Bovendien kun je, door Postfilter te gebruiken, je verzendbestand schoon en up to date houden en voorkom je ongewenste reclamepost. Het gebruik van Postfilter zit bij je lidmaatschap van DDMA inbegrepen.

Olaf, business developer bij Whooz, introduceerde zich aan de hand van de kenmerken die op zijn huisadres het dataprofiel vormde waar Whooz hun klantsegmentatie op uitvoert. Een 360 graden beeld van socio-demografische-, lifestyle-, woning- en leefomgeving kenmerken wat postcampagnes voor zowel klantloyaliteit als koude werving een absolute meerwaarde geeft: vanuit kostenbesparing, een hogere klanttevredenheid, een betere conversie én uit duurzaamheidsdoelstelling.  Er werden meerdere mooie cases gedeeld ter inspiratie.

Als klap op de vuurpijl vertelde Colin, product marketing manager bij Greenwheels, over hun ervaring van de directmailcampagne die zij in 2023 hebben ingezet. Een erg leuk (en duurzaam) verhaal, waarbij Colin aangaf hoe zij – ook met datasegmentatie – nieuwe klanten hebben kunnen werven én de bezettingsgraad van autolocaties hebben kunnen verhogen. Zijn tip: kijk soms verder dan enkel directe conversie, maak een campagne meetbaar door (ook) een vergelijking te maken met andere maanden, locaties of andere mogelijke meetpunten. 

Deze derde editie van Post Member Meetup is uiteindelijk beoordeeld met 8,2 door de mensen uit de zaal. Op naar een volgende mooie editie waar we de lat weer nét een beetje hoger leggen om er weer net zo een succes van te kunnen maken. Wees welkom!

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Terugblik Post Meetup op 14 mei

Op donderdag 14 mei j.l. kwamen we weer met een groep post-liefhebbers bij elkaar voor actuele updates, kennisuitwisseling en om met elkaar in gesprek te gaan. Met 39 leuke gasten…
Lees meer
Post |

Post-case: Persoonlijk contact voor customer én employee experience

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…