Spring naar content

Nicole, voorzitter Commissie Post en werkzaam bij PostNL, nam ons mee door de highlights van het DM Benchmark onderzoek – recent uitgevoerd door MetrixLab. PostNL en MetrixLab hebben een benchmark ontwikkeld n.a.v. 436 campagne effectmetingen sinds 2008. Tijdens de presentatie zagen we dat informatie uit een poststuk steeds relevanter wordt beoordeeld door consumenten. Lezers geven aan het poststuk leuker te vinden dan 15 jaar geleden. De algemene waardering is sinds 2008 +16% toegenomen naar 57%.  Dit resulteert in een (nog) sterkere respons(intentie) en maatschappelijke wenselijkheid van het medium.

Tijdens de presentatie van Frank, legal counsel bij DDMA, en Peter-Jan (Bestuurslid Postfilter en werkzaam bij Paragon) kregen we een politieke update waarbij learnings uit ons buurtland België gepresenteerd kregen: werk met gerenommeerde bedrijven gespecialiseerd in data- en klantinzicht voor een compliant gebruik van data én de beste resultaten/advies. Maar ook Peter-Jan gaf een mooie tip mee aan de zaal: het is verplicht om een verwijzing naar Postfilter te maken op de envelop bij een directmailcampagne aan koude relaties. Bovendien kun je, door Postfilter te gebruiken, je verzendbestand schoon en up to date houden en voorkom je ongewenste reclamepost. Het gebruik van Postfilter zit bij je lidmaatschap van DDMA inbegrepen.

Olaf, business developer bij Whooz, introduceerde zich aan de hand van de kenmerken die op zijn huisadres het dataprofiel vormde waar Whooz hun klantsegmentatie op uitvoert. Een 360 graden beeld van socio-demografische-, lifestyle-, woning- en leefomgeving kenmerken wat postcampagnes voor zowel klantloyaliteit als koude werving een absolute meerwaarde geeft: vanuit kostenbesparing, een hogere klanttevredenheid, een betere conversie én uit duurzaamheidsdoelstelling.  Er werden meerdere mooie cases gedeeld ter inspiratie.

Als klap op de vuurpijl vertelde Colin, product marketing manager bij Greenwheels, over hun ervaring van de directmailcampagne die zij in 2023 hebben ingezet. Een erg leuk (en duurzaam) verhaal, waarbij Colin aangaf hoe zij – ook met datasegmentatie – nieuwe klanten hebben kunnen werven én de bezettingsgraad van autolocaties hebben kunnen verhogen. Zijn tip: kijk soms verder dan enkel directe conversie, maak een campagne meetbaar door (ook) een vergelijking te maken met andere maanden, locaties of andere mogelijke meetpunten. 

Deze derde editie van Post Member Meetup is uiteindelijk beoordeeld met 8,2 door de mensen uit de zaal. Op naar een volgende mooie editie waar we de lat weer nét een beetje hoger leggen om er weer net zo een succes van te kunnen maken. Wees welkom!

Ook interessant

Lees meer
Post |

Beweging in de postmarkt: Direct Mail krijgt er een speler bij

Recent werd bekend dat Spotta, actief in huis-aan-huisverspreiding, zich ook op de markt voor Direct Mail gaat richten. Daarmee krijgt het kanaal er een nieuwe speler bij. Voor verzenders van…
Lees meer
Post |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en…
Lees meer
Post |

DDMA brengt de volledige postketen in kaart: een blauwdruk voor gerichte, duurzame marketing

Welke impact kun je maken wanneer je vanaf het allereerste klantprofiel tot aan de brievenbus regie houdt op elk detail van je campagne? In het nieuwe whitepaper ‘De Gehele Postketen…