Spring naar content

Noodzaak

Het initiatief voor deze nieuwe code komt van fieldmarketing organisaties zelf. Energieleveranciers, uitgevers, telecombedrijven en charitatieve instellingen zijn gezamenlijk tot deze regels gekomen. Voor hen is het van belang dat zij ook in de toekomst op straat en aan de deur kunnen blijven werven. Daarvoor zijn een aantal basisvoorwaarden onontbeerlijk, die zij nu in deze code hebben vastgelegd. In de code staat onder meer dat een fieldmarketeer duidelijk moet aangeven voor wie hij werft en dat hij geen aanbiedingen mag doen aan consumenten van wie hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn. Daarnaast worden de tijdstippen waarop men aan de deur mag werven aangeduid.

Respecteren bestaande Bel-niet-aan stickers

Ook geeft de code handen en voeten aan het zogenaamde’ recht van verzet’: iedere consument moet zich kunnen vrijwaren van deze communicatie. De code erkent de bestaande Bel-niet-aan stickers van onder meer Kassa en de Consumentenbond. “Zeer belangrijk”, aldus Henry Meijdam, voorzitter van DDMA, de brancheorganisatie voor datamarketing die de Code heeft opgesteld. “Met die stickers geeft een consument te kennen geen prijs te stellen op werving aan de deur. Bedrijven moeten die wens respecteren. Doen zij dit niet of heeft de consument een andere klacht over de werving, dan kan de consument klagen bij de adverteerder of het fieldmarketingbureau. Als dat niet leidt tot een bevredigende oplossing, kan hij een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.”

Inwerkingtreding

De Reclamecode Fieldmarketing is 1 januari 2016 in werking getreden. De komende periode investeren de Stichting Reclame Code en de DDMA in het voorlichten van de sector.

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI & Auteursrecht: prompts, input en output – wie heeft de rechten?

“Schrijf een LinkedIn-post alsof een B2B-copywriter het heeft geschreven voor managers van middelgrote bedrijven over onze nieuwe dienst” – deze prompt behoort volgens ChatGPT tot de meest gebruikte prompts door…
Lees meer
DDMA |

DDMA Barometer 2025: Consumentenaandacht onder druk, houden marketeers rekening met digital detox?

Succesvolle marketing is gebaat bij oprechte consumentenaandacht. In een wereld vol prikkels, notificaties en constante digitale aanwezigheid wordt het vangen van die aandacht een steeds grotere uitdaging. Online media en…
Lees meer
DDMA |

Wat mag, wat moet – en wat hoort?

Vorige maand verscheen een opmerkelijk rapport van Slaughter and May*, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor met een wat huiveringwekkende naam. De drie auteurs, juristen van dat kantoor, stellen dat 2025 een…