Spring naar content

De motie van SP-Kamerlid Michiel van Nispen en 9 andere partijen stelt dat sinds de legalisering (te) veel ongerichte reclames op allerlei media worden voorgeschoteld aan consumenten. De hoeveelheid zou niet in verhouding staan met de maatschappelijke doelstelling van de wet: om 80 procent van de huidige spelers van de illegale naar de legale aanbieders van online kansspelen te leiden. De motie verzoekt de regering een verbod in te stellen op ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen.

Bestaande beperkingen op kanspelreclame

De Wet op de kansspelen legt al beperkingen op zoals dat reclames zich niet mogen richten op kwetsbare groepen. Daar zijn vorig jaar april nieuwe regels aan toegevoegd. Zo mag er geen gebruik worden gemaakt van gegevens waaruit blijkt dat een persoon aan een ander kansspel heeft deelgenomen, mogen er geen actieve beroepssporters of rolmodellen jonger dan 25 jaar in de reclame voorkomen, mogen de rolmodellen geen substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen en mag er geen reclame worden gemaakt in apps of op websites waar games worden aangeboden.

Ook op het gebied van zelfregulering zijn er veranderingen. In 2021 is de Reclamecode Online Kansspelen van kracht gegaan. In deze code staan afspraken om naast de wettelijke en inhoudelijke beperkingen, ook de hoeveelheid reclame voor online kansspelen te beteugelen. Er staat een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok in. De lengte van de reclames is maximaal 30 seconden en het splitsen van een reclame is niet toegestaan.

Nog geen verbod, wel een waarschuwing

Maar deze beperkingen zijn volgens de Kamer dus niet genoeg. En dat terwijl de huidige toename van advertenties nog maar het begin lijkt te zijn, omdat de grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning. Demissionair Minister van Rechtsbescherming Sander Dekker zei deze week dat hij het te vroeg vindt voor een verbod. Wel heeft hij de gokbedrijven gewaarschuwd dat er minder reclame moet worden uitgezonden.

Toename aantal spelers mede door pandemie

Onderzoeksbureau DVJ Insights heeft met onderzoek aangetoond dat het niet enkel de toegenomen werving is geweest, maar ook de timing van de legalisatie die gunstig heeft uitgepakt. Het afgelopen jaar is sprake geweest van een flinke toename van het aantal spelers en meer dan de helft van deze spelers geeft aan dat de pandemie en de lockdown een reden zijn geweest om te gaan spelen. In een later onderzoek van hetzelfde onderzoeksbureau dat dit jaar is gepubliceerd, valt te zien dat de mediabestedingen voor onlinekansspelaanbieders van 1,5 miljoen (vóór oktober) naar 3,5 miljoen euro per week zijn gestegen.

Volop in beweging

De onlinekansspelenmarkt is dus volop in beweging. Aanbieders van online kansspelen moeten goed hun best doen om zich te onderscheiden en op te vallen. Tegelijkertijd moeten zij zich bescheiden opstellen zodat de politiek niet met meer beperkende regels gaat komen. Wij houden het in de gaten.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over reclame voor online kansspelen? Mail naar legal@ddma.nl.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: Legal Counsel DDMA

Als Legal Counsel bij DDMA werk je in het hart van de Nederlandse marketingwereld. Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van influencermarketing tot fondsenwerving en van AI…
Lees meer
Legal |

Europese Commissie kondigt onderzoek aan naar de rol van Meta rondom de Europese verkiezingen

Over minder dan een maand staan de Europese Parlementsverkiezingen voor de deur. De Europese Commissie laat op 30 april via een nieuwsbericht weten dat zij in het kader van deze…
Lees meer
AVG |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP)…