Spring naar content

Op 14 mei spreekt Gosse Bosma over het Postfilter tijdens een DDMA Post Member Meetup. Tijdens deze Meetups brengen we de markt bij elkaar. Centraal bij deze sessie staat datasegmentatie en juridische ontwikkelingen. Aanmelden kan op deze pagina.

Krachtig en gewaardeerd medium

Post is een medium dat gewaardeerd wordt door consumenten. Uit onderzoek van Factsnapp blijkt dat 61% van de consumenten het ontvangen van post zeer waardeert en 75% geeft aan dat het ontvangen van post een goed gevoel geeft. Ook commerciële post kan op waardering rekenen: onderzoek van Metrixlab laat zien dat 48% van de mensen direct mails positief waardeert. Bovendien valt post extra op in deze digitale tijden, zegt 83% van de mensen (Factsnapp). Mensen doen daadwerkelijk iets met de post die zij ontvangen: de gemiddelde leestijd van een direct mail is ruim 2 minuten (Metrixlab) en post heeft een langere kijktijd dan online media (Unravel Research).

De hoge attentiewaarde maakt post een interessant kanaal voor zowel commerciële als maatschappelijke organisaties. 48% van de marketeers zet direct mail in om in contact te komen met (potentiële) klanten (DDMA). Post heeft daarbij een positief effect op het vertrouwen in een merk en op de merkherinnering, maar is óók effectief in het in beweging brengen van mensen. Het heeft een relatief hoge conversie vergeleken met online kanalen: na het bekijken van een direct mail komt gemiddeld 17% van de mensen in actie (en 18% is dit nog van plan, Metrixlab).

Meer relevantie, minder irritatie en verspilling

Gosse Bosma, directeur van stichting Postfilter, is blij dat verschillende onderzoeken laten zien dat post een krachtig en gewaardeerd medium is. “Het Postfilter zelf speelt ook een rol bij die hoge waardering. Als consumenten geen ongevraagde, geadresseerde reclamepost willen ontvangen, kunnen ze dat bij ons aangeven. Op dit moment hebben 330.000 huishoudens dat al gedaan. Ze kunnen daarbij ook specifiek aangeven of ze van bepaalde sectoren wel of geen post willen krijgen. Daarmee geven we mensen echt grip op wat er in hun brievenbus komt.”

Daarmee snijdt het mes aan twee kanten, ziet Bosma. “Consumenten krijgen geen reclamepost die ze niet willen en organisaties sturen alleen post naar mensen die daar behoefte aan hebben. Zo voorkomen we irritatie én verhogen we de relevantie en effectiviteit van campagnes: hoe meer iemand openstaat voor jouw boodschap, hoe hoger de relevantie. En dat is ook beter voor het milieu: minder ongewenste post zorgt voor minder verspilling en minder uitstoot door vervoer.”

Bosma constateert ook dat organisaties naast het gebruik van het Postfilter ook op andere manieren hun verantwoordelijkheid om de relevantie en duurzaamheid van direct mails te verhogen. Bijvoorbeeld door groepen te segmenteren op basis van data en gericht post te sturen naar mensen die er op zitten te wachten.

Verantwoordelijkheid

Organisaties die ongevraagde, geadresseerde reclamepost sturen zijn sinds 2009 verplicht het Postfilter (en het bijbehorende Nationaal Overledenenregister) te gebruiken. Dat is vastgelegd in de Code Postfilter, die onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code. Bosma: “Hiermee laat het bedrijfsleven echt zien rekening te houden met de wensen van consumenten en te handelen naar eventuele klachten. Deze zelfregulering brengt uiteraard ook verantwoordelijkheid met zich mee. We moeten blijven luisteren naar de consument en ervoor blijven zorgen dat mensen het Postfilter weten te vinden. Daarom is het bijvoorbeeld sinds 2021 verplicht om op of in geadresseerde reclamepost te verwijzen naar het Postfilter. Ook leggen we op onze website in begrijpelijke taal uit het Postfilter werkt en is registreren heel makkelijk. Het aanmaken van een account is snel geregeld, voorkeuren zijn eenvoudig te beheren en bij een verhuizing kun je de registratie meenemen.”

Verstuur ook jouw geadresseerde reclamepost volgens de regels via Postfilter (gratis voor DDMA-leden).

Op 14 mei spreekt Gosse Bosma over het Postfilter tijdens een DDMA Post Member Meetup. Tijdens deze Meetups brengen we de markt bij elkaar. Centraal bij deze sessie staat datasegmentatie en juridische ontwikkelingen. Aanmelden kan op deze pagina.

Kim de Vries

Channelmanager DM/TM | Save The Children

Stefan van Dam

Operationeel manager | ThermoSolutions

Roar Daatselaar

Adviseur | Goede Doelen Loterijen

Mark Bonenkamp

Eigenaar | Vogelaar

Niels Debets

Business Development Manager | Het DM Bureau

Peter-Jan van der Giessen

Account Director | Paragon

Rens Rohde

Sales Manager | EDM

Jan-willem Roelofs

Partner marketing en sales | MailStreet

Yme Pasma

CEO | Spotta

Nicole de Boer

Senior Marketeer | PostNL (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-case: Persoonlijk contact voor customer én employee experience

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…