Spring naar content

Sans-online is de webshop van modewarenhuis Sans, dat merkkleding voor zowel heren als dames verkoopt. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1987 en vanaf de start in 2008 is de webshop uitgegroeid tot de belangrijkste inkomstenbron. Voor het creëren van bereik en verkeer naar de website ligt normaal gesproken de focus op e-mailmarketing en online advertising. Bij de kerstcampagne van 2022 besloot het marketingteam voor het tweede jaar op rij direct mail te zetten.

Doel: betrokkenheid van trouwe klanten

Met de direct mail-campagne wilde Sans-online topklanten een extraatje geven aan het eind van het jaar. Het doel daarvan was betrokkenheid creëren en trouwe klanten laten weten dat Sans-online blij met ze is. Er zijn 1580 kerstkaarten verstuurd met een actiecode erop, met 15 euro korting bij een besteding van 50 euro – om zelf te gebruiken en om te delen.

Proces: 5 weken van idee tot mat

Begin november gingen de marketeers van Sans-online aan tafel met een direct mail-specialist om een loyaliteitsactie te bedenken. De uitkomst was dat de klanten een voordeel moesten hebben in aanloop naar het kopen van feestelijke kleding aan eind van het jaar. Er werd gekozen voor een kerstkaart met daarin een actiecomponent en een loyalty-element, waarbij de vaste klant een bekende mee kon laten profiteren. Door te kiezen voor een drieluik-kaart met daarin twee kortingskaarten was het financieel voordeel voor de klant meteen duidelijk. Het gehele proces van idee tot op de mat bij de klant heeft 5 weken gekost, waarna de direct mail 10 tot 14 dagen voor kerst werd bezorgd.

Resultaat: conversie van 28% én positieve reacties

De actiecode stond open vanaf december tot 20 januari en in deze periode zijn 452 van de 1580 verstuurde actiecodes verzilverd. Dat betekent een conversie van ruim 28%, oftewel: 28% van de klanten die een kaart hebben ontvangen liet vervolgens een actie tot kopen zien. En dat niet alleen: Sans-online ontving ook veel leuke reacties van klanten die zich persoonlijke aangesproken voelden.

Eindoordeel: ‘Met post voelen mensen zich echt persoonlijk aangesproken’

Mirjam Braakman, marketeer en contentcreator (links op de foto) en Renee Hofstede, marketingassistente: “We doen als webshop natuurlijk normaal veel online, maar soms is het goed iets anders en iets extra’s te doen. Het versturen van een kaart kost iets meer moeite en tijd dan een mailtje, maar je bereikt er meer mee: het resultaat is goed en klanten zijn er blij mee. Juist omdat de meeste communicatie tegenwoordig online is, zie je dat mensen persoonlijke post erg waarderen. Mensen voelen zich echt persoonlijk aangesproken en voelen ook echt dat je het voor hen doet. Ze merken dat je net dat stapje extra voor ze zet – en daar hebben we het uiteindelijk natuurlijk ook voor gedaan. Online kan het soms zijn alsof er iets meer afstand is. Voor ons is de inzet van een direct mail-campagne – als aanvulling op onze online activiteiten – dus zeker een blijvertje.”

Heb jij ook een mooie post-case die je wil uitlichten op DDMA.nl? Stuur een mailtje naar erikmolkenboer@ddma.nl.

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…