Spring naar content

Save the Children, ’s werelds grootste onafhankelijke kinderrechtenorganisatie, bestaat al ruim 100 jaar en is actief in meer dan 120 landen. Dankzij een transformatie naar een datagedreven manier van werken maakt de organisatie in Nederland de laatste jaren een flinke groei door. Vooral op het gebied van publieke fondsenwerving maakt Save the Children grote stappen. In 2017 kwam 8,5 miljoen euro binnen via particulieren, in 2021 was dit gestegen tot 19 miljoen. Post is een belangrijk kanaal in deze succesvolle fondsenwervingsstrategie, legt Kim de Vries, channelmanager direct mail bij Save the Children, uit.

Doel: fondsenwerving

Het versturen van post heeft maar één doel bij Save the Children: geld ophalen om kinderen in kwetsbare situaties te helpen. Kim: “Post is een kanaal dat al heel lang door goede doelen wordt ingezet. Met een reden: het levert veel op. Voor fondsenwerving rendeert het ook nog steeds veel beter dan e-mail. We sturen ongeveer 6 keer per jaar fondsenwervende post. “

Proces

Als channelmanager is Kim verantwoordelijk voor het hele proces rondom een direct mail. “Per direct mail bepalen we eerst het onderwerp, waarbij we het liefst aansluiten  op de actualiteit. De mailing bestaat uit een brief met een A5-flyer, met  informatie over het onderwerp en  geefvoorbeelden. Daarbij hebben we gemeten dat een voorbeeldtekst op de envelop beter rendeert dan een envelop zonder tekst.

Voor de dataselectie maakt Kim gebruik van het RFM-model (recency, frequency en monetary value)  om zo gericht mogelijk post te sturen naar donateurs. “Niet elke donateur krijgt dus dezelfde berichten, alleen bij een noodsituatie nemen we iedereen mee. Een nieuwe donateur doorloopt eerst een welkomsttraject van 4 maanden,  hierna gaan we kijken hoe deze donateur respondeert op onze DM’s. Vervolgens  blijven we kijken hoe vaak iemand doneert naar aanleiding van een DM. Een donateur die bijvoorbeeld 2 keer per jaar geeft, ontvangt 3 keer per jaar post.”

Resultaat

De direct mails van Save the Children staan meestal los van communicatie via andere kanalen. Die keuze is onderbouwd. Kim: “Voorheen verstuurden we tegelijkertijd een fondsenwervende direct mail en e-mail, maar de e-mail rendeerde dan bijna niet. Alleen bij actuele rampen of specifieke campagnes, zoals Save the Survivor, wordt een mediamix ingezet. Van die campagne kan ik ook de conversiecijfers delen qua post: 8,1% van de ontvangers deed een donatie, een resultaat waar we heel blij mee zijn.”

Heb jij ook een mooie post-case die je wil uitlichten op DDMA.nl? Stuur een mailtje naar erikmolkenboer@ddma.nl.

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-Case Elke Dierenarts: Direct mail als krachtig middel voor klantbetrokkenheid en respons

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Post-Case Greenwheels: Direct mail als strategisch instrument voor gerichte klantbenadering

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Legal |

Rechter zet de deur open voor verdere versnippering van direct mail regels

Jarenlang viel “aan de bewoners van” direct mail onder geadresseerde post en werd het via het Postfilter gereguleerd. Had je je daar als consument afgemeld, dan kreeg je dit soort…