Spring naar content

Over Cloudpillo

Cloudpillo is een Nederlandse e-commerceonderneming, opgericht door Lars van der Wijst en Jens Timmers. Het bedrijf begon met de verkoop van een innovatief, aanpasbaar hoofdkussen en heeft inmiddels het assortiment uitgebreid met matrassen, boxsprings, toppers, dekbedden en beddengoed. Cloudpillo richt zich op kwaliteit en klantbeleving en heeft in korte tijd een sterke positie in de beddenmarkt verworven.

Doel van direct mail

Cloudpillo merkte dat een deel van hun klantenbestand niet meer reageerde op e-mails. Om deze ‘slapende’ klanten opnieuw te activeren, zocht het bedrijf naar een alternatieve benadering.

Resultaten van de campagne

Een testcampagne rond Black Friday met een kleine groep klanten toonde aan dat direct mail effectief was in het heractiveren van inactieve klanten. De positieve resultaten leidden tot een grootschaligere campagne het volgende jaar, waarbij 180.000 gepersonaliseerde mailings werden verstuurd. Deze aanpak resulteerde in een significante toename van klantbetrokkenheid en verkoop, vooral onder klanten die eerder niet meer reageerden op digitale communicatie.

Plek in de marketingstrategie en mediamix

Direct mail is geïntegreerd in de bredere marketingstrategie van Cloudpillo als een waardevolle aanvulling op digitale kanalen zoals e-mail en social media. Het fysieke karakter van direct mail zorgt voor een hogere attentiewaarde en bereikt klanten die anders mogelijk buiten bereik zouden blijven. Hoewel de initiële kosten hoger zijn dan bij e-mail, blijkt de investering zich terug te betalen door de hernieuwde klantactivatie en verhoogde omzet.

Specifieke campagne: gepersonaliseerde selfmailers

In samenwerking met PSI-Vransen ontwikkelde Cloudpillo een campagne waarbij gepersonaliseerde selfmailers werden verstuurd. Deze mailings bevatten unieke QR-codes en de naam van de klant, wat zorgde voor een persoonlijke benadering. Het opvallende formaat van de selfmailers en de combinatie van visuele elementen maakten het verhaal van Cloudpillo krachtig zichtbaar. De campagne werd zorgvuldig gepland en uitgevoerd, met aandacht voor doelgroepselectie en timing rond de Black Friday-periode.

Belangrijkste learnings

Direct mail is effectief in het bereiken en activeren van klanten die niet meer reageren op digitale communicatie.

  1. Een geïntegreerde aanpak, waarbij direct mail wordt gecombineerd met digitale kanalen, versterkt de algehele effectiviteit van de marketingstrategie.

Deze klantcase illustreert hoe Cloudpillo met behulp van direct mail succesvol haar doelgroep heeft bereikt en geactiveerd.

Nicole de Boer

Markt en Channel Strateeg | PostNL (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-case Cloudpillo: Direct mail als sleutel tot hernieuwde klantactivatie

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Nieuwe impuls voor de postmarkt: coalitie regionale postbedrijven presenteert alternatief plan

De Nederlandse postmarkt blijft volop in beweging. Eerder berichtten* we over de komst van een nieuwe speler op de markt voor post- en direct maildiensten. Nadien presenteerde een coalitie van…
Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Post (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de post hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…