Spring naar content

*Eerdere berichtgeving

Een markt in transitie

Het plan, dat is gevalideerd door Boer & Croon, voorziet in een stelsel waarin sterke regionale postbedrijven samen een netwerk vormen dat onder toezicht van de ACM minimaal twee keer per week post bezorgt. Daarbij worden poststromen zoals pakketten en 24-uurs post buiten de Postwet geplaatst, zodat ruimte ontstaat voor concurrentie. De coalitie stelt dat hiermee niet alleen de kwaliteit van de dienstverlening kan verbeteren, maar ook de prijsvorming eerlijker wordt. De consument en het bedrijfsleven krijgen een gevarieerder aanbod, zonder afhankelijk te zijn van één partij.

Belangrijk onderdeel van het plan is de inzet van regionale postbedrijven die vaak hun oorsprong vinden in de sociale werkvoorziening. In totaal zouden ruim 4.500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt betrokken zijn bij de uitvoering.

DDMA: meer keuze versterkt de markt

DDMA juicht initiatieven toe die de concurrentie op de postmarkt stimuleren en ondernemerschap bevorderen. Nieuwe modellen en samenwerkingen kunnen bijdragen aan een gezonder en innovatiever speelveld. Uiteindelijk profiteren opdrachtgevers hiervan, doordat zij meer mogelijkheden hebben om de partij te kiezen die het beste aansluit bij hun specifieke wensen en die van hun klanten.

Judith Oude Sogtoen, directeur van DDMA, licht toe: “Het is belangrijk dat de markt ruimte biedt aan nieuwe initiatieven die bijdragen aan een gevarieerd aanbod en een concurrerend landschap. Meer keuze aan de aanbodzijde versterkt de positie van bedrijven die hun klanten via post en direct mail willen bereiken.”

Vervolg van een beweging

De plannen van de coalitie regionale postbedrijven markeren een nieuwe fase in de transitie van de postmarkt, zo stellen de initiatiefnemers. Het is aan de politiek en toezichthouders om de ruimte te bieden waarin initiatieven zich daadwerkelijk kunnen ontwikkelen. DDMA volgt deze ontwikkelingen nauwgezet, met het oog op de gevolgen voor de marketing- en communicatiesector.

DDMA

Ook interessant

Lees meer
Post |

Girav laat zien: zo haal je maximaal resultaat uit direct mail

Recent kwam een groep marketeers bijeen voor een exclusieve Post Elite-sessie over direct mail. Tijdens dit initiatief van de DDMA Commissie Post stond de praktijkcase van kledingmerk Girav centraal.
Lees meer
Post |

Post-Case Elke Dierenarts: Direct mail als krachtig middel voor klantbetrokkenheid en respons

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Post-Case Greenwheels: Direct mail als strategisch instrument voor gerichte klantbenadering

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…