Spring naar content

Uit deze Netflix-zaak blijkt dat het met het aanbieden van een live chat kan worden voldaan aan het wettelijk vereiste om een contactmogelijkheid via een elektronisch postadres aan te bieden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde Netflix International vorig jaar een last onder dwangsom van 15.000 euro per week op om het bedrijf te dwingen op haar website een e-mailadres te vermelden op een voor de consument duidelijke plek. Op grond van Europese wetgeving is alleen de Nederlandse toezichthouder bevoegd op te treden omdat Netflix haar Europese hoofdkantoor in Nederland heeft. Toezichthouders uit zowel Duitsland, België als Oostenrijk hebben de ACM in 2018 om handhaving verzocht.

Netflix vocht de last onder dwangsom aan bij de bestuursrechter en beargumenteerde dat een live chatfunctie kan doorgaan voor een elektronisch postadres zoals dat verplicht wordt in de wet. Volgens Netflix komt er een directe verbinding tot stand tussen een (IP) adres van de consument en een (IP) adres van Netflix. Daardoor is er volgens Netflix sprake van communicatie en is er dus sprake van een elektronisch postadres.

De bestuursrechter oordeelde op 25 juni dat de live chat die Netflix aanbiedt, voldoet aan de Europese verplichting om een elektronisch postadres te bieden dat gemakkelijk en permanent toegankelijk is. Daarbij speelde mee dat de live chat 24 uur per dag te gebruiken is. Overdag in het Nederlands, en tussen 22:00 en 09:00 in het Engels. Het besluit van de ACM werd vernietigd, Netflix mag de live chatfunctie blijven gebruiken en de dwangsom komt te vervallen.

Meer weten? Stel dan je vraag via legal@ddma.nl. Dan kijken we graag met je mee.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?

Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder…
Lees meer
AI Act |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike…
Lees meer
AI Act |

AI & Auteursrecht: prompts, input en output – wie heeft de rechten?

“Schrijf een LinkedIn-post alsof een B2B-copywriter het heeft geschreven voor managers van middelgrote bedrijven over onze nieuwe dienst” – deze prompt behoort volgens ChatGPT tot de meest gebruikte prompts door…