Spring naar content

Uit deze Netflix-zaak blijkt dat het met het aanbieden van een live chat kan worden voldaan aan het wettelijk vereiste om een contactmogelijkheid via een elektronisch postadres aan te bieden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde Netflix International vorig jaar een last onder dwangsom van 15.000 euro per week op om het bedrijf te dwingen op haar website een e-mailadres te vermelden op een voor de consument duidelijke plek. Op grond van Europese wetgeving is alleen de Nederlandse toezichthouder bevoegd op te treden omdat Netflix haar Europese hoofdkantoor in Nederland heeft. Toezichthouders uit zowel Duitsland, België als Oostenrijk hebben de ACM in 2018 om handhaving verzocht.

Netflix vocht de last onder dwangsom aan bij de bestuursrechter en beargumenteerde dat een live chatfunctie kan doorgaan voor een elektronisch postadres zoals dat verplicht wordt in de wet. Volgens Netflix komt er een directe verbinding tot stand tussen een (IP) adres van de consument en een (IP) adres van Netflix. Daardoor is er volgens Netflix sprake van communicatie en is er dus sprake van een elektronisch postadres.

De bestuursrechter oordeelde op 25 juni dat de live chat die Netflix aanbiedt, voldoet aan de Europese verplichting om een elektronisch postadres te bieden dat gemakkelijk en permanent toegankelijk is. Daarbij speelde mee dat de live chat 24 uur per dag te gebruiken is. Overdag in het Nederlands, en tussen 22:00 en 09:00 in het Engels. Het besluit van de ACM werd vernietigd, Netflix mag de live chatfunctie blijven gebruiken en de dwangsom komt te vervallen.

Meer weten? Stel dan je vraag via legal@ddma.nl. Dan kijken we graag met je mee.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…
Lees meer
AI Act |

De AI Act treedt binnenkort in werking: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Op vrijdag 12 juli is de officiële versie van de AI Act gepubliceerd! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak is, is een verordening opgesteld door de Europese…