Spring naar content
Mike Hendrixen

Hebben jullie veel maatregelen moeten treffen om een werkbare workflow te vinden?

‘Net als zoveel andere bedrijven in onze branche werken wij nu vanuit huis. De omschakeling ging vrij gemakkelijk. Een groot deel van ons werkte namelijk al regelmatig thuis. Het is vooral onwennig omdat dit nu voor iedereen geldt en voor een lange periode. En we missen de potjes FIFA in de lunchpauze! Nou werken wij toevallig net met een nieuwe teamstructuur die perfect blijkt te passen in onze nieuwe thuiswerkstructuur. Zo starten we elke week met digitale kick-off waarin iedereen gewoon inbelt. Maar in plaats van dagelijkse calls met iedereen binnen het bedrijf, spreekt elk team afzonderlijk af om lopende zaken te bespreken. Zo is het aantal hangouts, mails, zoom-meetings en belletjes enigszins binnen de perken gebleven. Desondanks werk je wel minder efficiënt. Ook blijft het lastig om taken uit te voeren die veel tijd kosten en waar concentratie voor nodig is, omdat werknemers thuis eerder afgeleid zijn door de omgeving en kinderen om hun heen. . In dit soort situaties merk je wel dat ervaring met werken op afstand heel handig is. Ook in de communicatie met klanten. Veel van onze opdrachtgevers bestaan uit tech- en gamebedrijven die technisch voorlopen op de rest. De omschakeling naar thuiswerken ging daarom vrij soepel. Bovendien bestaat ons klantenbestand voor een deel uit buitenlandse organisaties met wie wij sowieso al op afstand communiceerden.’

Hebben jullie campagnes moeten schrappen of moeten omzetten naar andere kanalen?

‘Gelukkig merken we daar tot nu toe niet veel van. Als full-service bureau organiseren we evenementen, die we helaas hebben moeten cancellen. Maar omdat wij 360 graden werken, kunnen wij evenementen vaak ombuigen naar andere kanalen. Zo hebben wij een groot aankomend evenement omgebogen naar een live-stream event, waarin we bezoekers met elkaar verbinden via video-conferencing. Als we evenementen niet in een andere vorm kunnen aanbieden, stellen we ze uit. Voor campagnes via andere kanalen heeft de crisis tot op heden nog geen al te grote implicaties. Wel denken we langer na over de boodschap die een klant wil verspreiden. In tijden van deze crisis is het belangrijk goed op de toon te letten en voorzichtig te zijn met wat je wil zeggen. Daarnaast merken we dat in deze vreemde tijden projecten moeten prioriteren en soms ook uitstellen. Gelukkig stuiten we bij onze klanten op veel begrip.’

Reflecterend op de huidige situatie, welk advies geef je jezelf dan voor de periode dat alles weer ‘normaal’ is?

‘Hoe donker de situatie er nu ook uitziet. Het gaat een keer voorbij. Het is daarom belangrijk altijd een blik te werpen op de toekomst om moeilijkheden te voorkomen. Zo lopen wij nu al op tegen het vinden van locaties van onze uitgestelde evenementen. De meeste events die in het najaar staan gepland, gaan gelukkig vooralsnog gewoon door. Maar wil jij als bureau nog een extra evenement organiseren, blijven locaties terughoudend. Locaties vinden het moeilijk om hun agenda vol te plannen in deze onzekere tijden. Dit merken wij nu heel erg bij de planning van onze uitgestelde evenementen. De kans is daarom groot dat er een evenement-opstopping gaat komen, omdat iedereen op zoek is naar locaties om hun uitgestelde evenementen in te houden.’

Wat zijn in deze tijden de belangrijkste punten waarom je moet letten als bureau in de deze sector?

‘In deze crisis rijst de vraag of we misschien wel helemaal moeten stoppen met conversiegedreven campagnes en volledig moeten inzetten op branding. Daar ben ik het niet mee eens. Als bureau is het belangrijk om deze tendens tegen te gaan en opdrachtgevers blijft motiveren om door te gaan. Opdrachtgevers zullen nog steeds moeten verkopen om te overleven. Probeer je boodschap alleen aan te passen aan de situatie waarin we zitten. Inzetten op branding is zeker aan te raden, maar laat opdrachtgevers daar vooral hun eigen social kanalen, website, nieuwsbrieven en PR voor inzetten.

Ook zie ik om me heen dat bureaus direct in de problemen zijn gekomen sinds het begin van deze crisis. Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat we in voortvarende tijden altijd rekening moeten houden met periodes dat het slechter gaat met de branche. Hou dus altijd iets aparts en bouw een buffer op om een crisis zoals deze te overleven. Het belangrijkste om te onthouden in deze crisis is dat we niet in paniek moeten raken. Blijf optimistisch en creatief denken en zorg goed voor je collega’s, familie en je merk!

Bekijk hier onze volledige interviewserie over de coronacrisis.

Foto door Pim Geerts

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

De DDMA Commissie E-mail krijgt versterking

De DDMA Commissie E-mail heeft twee nieuwe leden. Niemand minder dan Mark Kruisman, e-mailmarketing specialist bij Centraal Beheer, en Lisanne van Daalen de Jel, marketing guild lead en digital marketeer…
Lees meer
DDMA |

Call for participation opens for 4th edition of GDMA’s International Email Benchmark

The Global Data & Marketing Alliance (GDMA) and the Dutch Association for Data & Marketing (DDMA) are thrilled to initiate the call for participation for the fourth edition of our…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Vacature: lid commissie Data, Decisions & Engagement (DDE)

Ben jij werkzaam bij een opdrachtgever en wil je een belangrijke rol spelen in het verder professionaliseren van het data-driven marketingvak? De DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement zoekt versterking…