Spring naar content

De benchmark van PostNL en MetrixLab is ontwikkeld n.a.v. 436 campagne effectmetingen sinds 2008. Er is zodoende data verzameld over 15 jaar tijd. Het onderzoek geeft inzicht in bereik, beoordeling en respons middels het invullen van een online vragenlijst door gemiddeld 212 respondenten per case.

Met post pak je de aandacht

Met direct mail pak je direct de aandacht. Want tussen de duizenden online reclames die we elke dag zien, valt het geluid van een klepperende brievenbus goed op. En al die folders, kortingscoupons en kaartjes hebben bewezen effect, zo blijkt uit de benchmark.

Toegenomen relevantie zorgt voor een hogere waardering en respons

Uit de benchmarkcijfers komt dat de relevantie in de afgelopen 15 jaar flink is toegenomen (+32% naar 37% in 2023 tov 28% in 2008). Dit komt mede door slimmere klantdatasegmentatie. Maar ook door bijvoorbeeld het gebruik van Postfilter. Hiermee kan de ontvanger zich uitschrijven voor de post van bedrijven waar zij zelf niet staan ingeschreven. Dankzij Postfilter houd je je verzendbestand schoon en up-to-date, met een positief effect op het bereik van jouw directmailcampagne. Dergelijke initiatieven dragen ook bij aan de wenselijkheid van brievenbusreclame in de maatschappij. En, niet te vergeten: het vergroot niet alleen de effectiviteit van een postcampagne, maar heeft ook een positief effect op duurzaamheid.

Tijdens een speciale Post Meetup op 14 mei bespreken we de resultaten uit het onderzoek in detail. Ook komt Gosse Bosma, directeur bij Postfilter, aan het woord om verder te vertellen over de cruciale rol van Postfilter. Bovendien vertelt Olaf van Rijn, Business development bij Whooz – The data agency, hoe segmentatiedata wordt ingezet om slimmer klanten te werven, ontwikkelen en te behouden. Meer weten? Meld je direct aan.

59% geeft aan direct mail leuk te vinden

Lezers vinden direct mail leuker dan vroeger. In 2018 gaf 39% aan deze post leuk te vinden, waar dat in 2023 is gestegen naar 59%.

37% vindt de informatie uit de mailing relevant

De relevantie van de informatie in mailings is de afgelopen jaren toegenomen. Sinds 2008 zien we hierin een toename van +32%.

Aandacht resulteert in hoge respons(intentie)

De hoge mate van aandacht (2,2 minuut leestijd) resulteert in een sterke respons en responsintentie. Dit zijn acties die consumenten (willen) ondernemen aan de hand van de ontvangen direct mail. Denk bijvoorbeeld aan (de intentie tot) website/winkelbezoek, contact opnemen met de adverteerder, aankoop product, etc.

Type post bepalend voor je doelstelling

Een selfmailer wordt het meest bewaard en heeft hierdoor een bovengemiddeld hoge responsintentie (17%). Terwijl een leaflet zorgt voor de hoogste directe respons (16%). De (standaard) brief in envelop wordt, in verhouding tot andere vormen van post, het minst gewaardeerd met 41%.

Wil je meer weten over hoe Post van waarde kan zijn voor consumenten? Bekijk alle publicaties van de DDMA Commmissie Post hier.

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…
Lees meer
Legal |

Veranderingen in de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen

Vanaf 1 maart 2024 hanteren 62 van de 342 gemeenten de JA-sticker. Hiermee wordt het nationale systeem van zelfregulering, dat sinds 1993 bestaat met NEE NEE- en NEE JA-stickers, omgekeerd…