Spring naar content

Er is sinds de AVG veel discussie over wanneer een opt-in nog ‘vrij’ gegeven is. De EDPB, koepelorganisatie van Europese Privacytoezichthouders stelt dat het niet-geven of intrekken van toestemming geen nadelige gevolgen mag hebben, maar dat dit niet betekent dat alle incentives verboden zijn. Maar waar ligt de grens. Deze rechtbank interpreteert het zo dat ‘vrij’ betekent ‘zonder dwang’. Omdat een deelnemer niet verplicht is om deel te nemen kan er volgens de rechtbank geen sprake zijn van dwang als men voor deelname verplicht toestemming moet geven om gemaild of gebeld te worden met een aanbieding. Consumenten kunnen, en moeten, volgens de rechtbank zelf kunnen beslissen of deelname het delen van hun data waard is.

De rechtbank stelt ook dat toestemming voor meerdere adverteerders in één opt-in mogelijk is, zo lang het voor de consument duidelijk is om welke adverteerders het gaat, en welk soort producten of diensten aangeboden zullen worden.

Bron: Skwschwarz, Beeld: Pexels

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
Creative |

Vacature: lid Commissie Creative (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de creatieve hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

From Profiling to AI-Powered Personalisation: How Traveldeal Created Tailor-Made Journeys for Every Visitor

Personalisation has evolved from a marketing buzzword into a key differentiator in competitive industries like travel. Speaking directly to customer needs — at scale and in real time — is…