Spring naar content

Er is sinds de AVG veel discussie over wanneer een opt-in nog ‘vrij’ gegeven is. De EDPB, koepelorganisatie van Europese Privacytoezichthouders stelt dat het niet-geven of intrekken van toestemming geen nadelige gevolgen mag hebben, maar dat dit niet betekent dat alle incentives verboden zijn. Maar waar ligt de grens. Deze rechtbank interpreteert het zo dat ‘vrij’ betekent ‘zonder dwang’. Omdat een deelnemer niet verplicht is om deel te nemen kan er volgens de rechtbank geen sprake zijn van dwang als men voor deelname verplicht toestemming moet geven om gemaild of gebeld te worden met een aanbieding. Consumenten kunnen, en moeten, volgens de rechtbank zelf kunnen beslissen of deelname het delen van hun data waard is.

De rechtbank stelt ook dat toestemming voor meerdere adverteerders in één opt-in mogelijk is, zo lang het voor de consument duidelijk is om welke adverteerders het gaat, en welk soort producten of diensten aangeboden zullen worden.

Bron: Skwschwarz, Beeld: Pexels

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
E-mail |

De GDMA International Email Benchmark: de verschillen per sector

E-mailmarketing blijft een krachtig middel voor het bereiken van je doelgroep. De cijfers kunnen per sector echter verschillen. In dit eerste artikel van een 3-delige reeks over de resultaten van…
Lees meer
Digital Analytics |

Unlocking the Power of Real-Time Data Across Industries

In today’s fast-paced digital world, real-time data is transforming how businesses operate, enhancing customer experiences, driving marketing success, and building trust. This dynamic data enables companies across various industries to…
Lees meer
Search |

Ticketverkoop voor Friends of Search 2025 gestart – Early bird-tickets nu verkrijgbaar!

Amsterdam, donderdag 5 september 2024 – Op 13 maart 2025 organiseren brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland de 12e editie van Friends of Search, in de Kromhouthal in Amsterdam. Early Bird-tickets…