Spring naar content

Er is sinds de AVG veel discussie over wanneer een opt-in nog ‘vrij’ gegeven is. De EDPB, koepelorganisatie van Europese Privacytoezichthouders stelt dat het niet-geven of intrekken van toestemming geen nadelige gevolgen mag hebben, maar dat dit niet betekent dat alle incentives verboden zijn. Maar waar ligt de grens. Deze rechtbank interpreteert het zo dat ‘vrij’ betekent ‘zonder dwang’. Omdat een deelnemer niet verplicht is om deel te nemen kan er volgens de rechtbank geen sprake zijn van dwang als men voor deelname verplicht toestemming moet geven om gemaild of gebeld te worden met een aanbieding. Consumenten kunnen, en moeten, volgens de rechtbank zelf kunnen beslissen of deelname het delen van hun data waard is.

De rechtbank stelt ook dat toestemming voor meerdere adverteerders in één opt-in mogelijk is, zo lang het voor de consument duidelijk is om welke adverteerders het gaat, en welk soort producten of diensten aangeboden zullen worden.

Bron: Skwschwarz, Beeld: Pexels

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Search |

Vluchtelingenwerk Nederland en KLM winnen Friends of Search Awards 2025

Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2025 bekendgemaakt. In de categorie ‘Best SEO’ ging de award naar Vluchtelingenwerk Nederland, terwijl KLM Royal…
Lees meer
DDMA |

Oproep: Contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing starten met de vierde editie van de DDMA Telemarketing Benchmark. Om een zo compleet mogelijk overzicht te creëren van de telemarketingsector zijn we op…
Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…