Branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Fieldmarketing hebben als doel een toekomstbestendige fieldmarketingsector borgen voor consument, bureau en opdrachtgever. Goede zelfregulering helpt daarbij. Met de Code Fieldmarketing is sinds de inwerkingtreding in 2016 een solide basis gelegd om werving in goede banen te leiden. Door de vele ontwikkelingen in de markt heeft DDMA in 2022 het initiatief genomen om de zelfregulering kritisch onder de loep te nemen.
Belangrijkste wijzingen
Met input van een groep afgevaardigden van bureaus, goede doelen en commerciële opdrachtgevers is de Code Fieldmarketing op negen punten aangepast. Zo moeten wervers vanaf nu eerst vragen of het gesprek gelegen komt en herkenbare kleding of een zichtbare badge dragen. Daarnaast sluiten de tijden waarbinnen fieldmarketing mag plaatsvinden vanaf nu aan bij de Winkeltijdenwet. Ook nieuw is dat intermediairs – tussenpersonen die producten of diensten van verschillende adverteerders aan kunnen bieden – zijn opgenomen in de Code. Zij moeten zich vanaf nu ook houden aan de regels uit de zelfregulering.
De Gedragscode Fieldmarketing, die alleen geldt voor leden van DDMA, kent daarnaast herziene passages over training en beloning. Deze Gedragscode was al van kracht sinds 30 maart 2023, na goedkeuring door DDMA-leden.