Spring naar content

In dit artikel leggen de leden van de DDMA Commissie Digital Marketing Transformation uit wat full funnel marketing inhoudt en lichten zij een KPI-framework dat je praktisch kunt toepassen uit. Ook vind je in dit artikel do’s en dont’s én een succesvol praktijkvoorbeeld. Het artikel is ook verschenen op Emerce.

Van one-size-fits-all naar relevantie

De afgelopen jaren heeft er een shift plaatsgevonden van ‘one-size-fits-all’-achtige push-marketing naar een meer gesegmenteerde en gerichte aanpak. Consumenten zitten niet meer te wachten om advertenties te zien van een product of dienst van een bedrijf waar ze geen gebruik van zullen maken of niet mee geassocieerd willen worden. Sterker nog, het zorgt voor een negatieve merkassociatie met bedrijven die dit wel nog op deze agressieve manier aanpakken.

Capabele marketeers begrijpen dat het belangrijk is om product in de markt te zetten op een specifieke en relevante manier en duidelijk te maken waarom dit zo goed past in het leven van hun doelgroep. Het begrijpen van de mogelijke ‘customer journeys’ die een potentiële klant af kan leggen van bewustzijn naar aankoop is hiervoor een vereiste. Deze verschilt per persoon en per product of dienst. Zo ziet het aankoopproces van een keuken er heel anders uit dan het aankoopproces van een t-shirt.

Full funnel marketing

Nadat een potentiële klant het idee krijgt dat hij mogelijk je product zou willen aanschaffen, heeft hij vaak tijd nodig om zich te oriënteren. Als je jouw marketingstrategie benadert vanuit klantperspectief, dan realiseer je je dat een klant vaak niet direct een actie onderneemt zonder dit oriëntatieproces. Je marketingstrategie moet hier goed op aansluiten. Hoe zorg je ervoor dat een potentiële klant van jouw bedrijf afweet, zich oriënteert en uiteindelijk de aankoop bij jou doet?

Het antwoord is full funnel marketing. Een strategie waarbij je in elke fase van de journey relevant bent als bedrijf en hier ook de juiste kanalen en middelen inzet om je doelgroep te bereiken. Een wereld waarbij de communicatieafdeling een branding-campagne bedenkt en de online marketeers onafhankelijk een performance-campagne optuigen is dus verleden tijd. Het één gaat niet zonder het ander.

Om per fase van de customer journey te bepalen welke middelen en welke communicatieboodschap je gebruikt, zijn er een aantal gangbare modellen die je kunt gebruiken. Van de meer traditionele modellen zoals Touch, Tell, Sell tot moderne modellen als See, Think, Do, Care.

Dergelijke modellen dwingen marketeers om na te denken vanuit de klant. De vraag die centraal dient te staan is ‘Aan welke boodschap heeft mijn (potentiële) klant behoefte in deze specifieke fase van de customer journey en hoe zorg ik ervoor dat mijn boodschap in alle fases op elkaar aansluit?’ Dit laatste onderdeel is vaak onderschat, maar een logische opvolging in communicatieberichten is cruciaal voor het succes van een full funnel marketing-strategie.

KPI-framework voor full funnel marketing

Maar hoe weet je of je boodschap de juiste is en hoe optimaliseer je hierop? Wanneer je puur optimaliseert op performance dan zijn je KPI’s vaak duidelijk. Wanneer je optimaliseert op basis van de customer journey dan zijn er meer KPI’s waar je rekening mee moet houden. Essentieel hiervoor is een KPI-framework. Met een KPI-framework ben je in staat om per fase van de customer journey te bepalen voor welke metrics je optimaliseert en of je marketing inzet succesvol is geweest. Hieronder vind je een voorbeeld van een KPI-framework.

In het KPI-framework staat de belangrijkste KPI geformuleerd – in dit voorbeeld zijn dat leads – maar ook KPI’s die hier direct en indirect aan bijdragen. Elke fase in het model heeft zijn eigen KPI’s waarop gestuurd wordt. Marketing inzet in de See-fase wordt in dit geval bijvoorbeeld niet direct afgerekend op leads, maar wel op hoe er indirect aan wordt bijgedragen. De Care-fase is in dit voorbeeld niet meegenomen.

Do’s en don’ts voor full funnel marketing

Leuk, die theorie, maar hoe realiseer je nou daadwerkelijk een succesvolle full funnel marketingstrategie? Een aantal praktische tips:

Do’s

  • Stel per fase (per KPI) een meetbaar target op. Begin vanuit je hoofddoelstelling en reken vervolgens terug wat dit betekent voor de doelstellingen van de fases hoger in de funnel. Zo kun je bijvoorbeeld je salesdoelstelling terugrekenen naar traffic en views.
  • Speel in op de behoefte van de (potentiële) klant, afhankelijk van de fase waarin hij of zij zit en stem de content en boodschap hierop af.
  • Zorg dat de boodschappen en uitingen voor de verschillende fases goed op elkaar aansluiten
  • Hou bij het bepalen van de maximale CPA (Cost Per Acquistion, in de Do-fase) rekening met de initiatieven binnen de campagne die niet direct op sales worden afgerekend (maar wel kosten met zich meebrengen)

Don’ts

  • Zorg dat plannen voor full funnel-campagnes niet per fase door verschillende teams worden uitgewerkt
  • Focus je bij grootschalige performance-campagnes niet alleen op kanalen die direct converteren. Zonder de juiste aandacht voor upper- en midfunnel-initiatieven zul je waarschijnlijk je hoofddoelstelling niet halen.
  • Denk niet dat al je (potentiële) klanten lineair door alle fases van de customer journey lopen, zoals jij het van tevoren bedacht hebt. Hou hier rekening mee in de boodschap in mid- en lowerfunnel-uitingen.

Full funnel marketing in de praktijk

Case: NS – Treinpakkers
De Treinpakkers-campagne van NS bestaat uit voordelige uitjes in combinatie met een treinticket, zoals musea, stedentrips, beurzen, dierentuinen en pretparken. Binnen deze grootschalige campagne worden verschillende marketingdoelstellingen nagestreefd, zoals het vergroten van de bekendheid van deze producten, het creëren van overweging voor het gebruik ervan en (uiteindelijk) de aankoop van de producten. Daarbij werden voorheen al wel verschillende uitingen en kanalen ingezet voor de verschillende marketingdoelstellingen, maar deze initiatieven sloten vaak niet goed op elkaar aan.

In de nieuwe full funnel marketing-aanpak is ervoor gezorgd dat dit veel meer op elkaar is afgestemd. Zo zijn er bijvoorbeeld in de See-fase dynamische video’s ingezet met algemene informatie over Treinpakkers. Consumenten die deze video hebben uitgekeken, kregen vervolgens enkele dagen later video’s en banners te zien met informatie over specifieke Treinpakkers-deals (Think-fase). Degenen die deze video’s uitkeken of klikten op de banners werden vervolgens geretarget met meer salesgerichte banners over een specifiek product (Do-fase).
Dit heeft onder meer geresulteerd in een significante stijging van Treinpakkers-aankopen en daling van de CPA van de ads die ingezet werden, vergeleken met eerdere campagnes die op een meer traditionele manier werden ingezet.

Hoe nu verder

Met het bovengenoemde framework, de do’s & dont’s en de voorbeeldcase kun je aan de slag met full funnel marketing. Ons advies: gewoon beginnen. Start klein en ga vervolgens aan de hand van inzichten langzaam campagnes uitbouwen, budgetten anders verdelen en je interne stakeholders meenemen. Dit zorgt voor een hogere ROI uit je marketinguitgaven, intern voor een goede teamspirit en natuurlijk meer relevantie richting jouw doelgroep. Want dat is wat je uiteindelijk wil bereiken: de klant altijd in de juiste context én op het juiste moment raken.

Op donderdag 5 maart organiseert de commissie Digital Marketing Transformation een Afternoon Update over de impact van marketplaces. Er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar!

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencercontent zit precies tussen creativiteit, persoonlijke authenticiteit en commerciële samenwerking in, waardoor creators vaak meerdere verwachtingen tegelijk moeten waarmaken. Het kan uitdagend zijn om tussen al deze aspecten te balanceren én volledig op de hoogte te zijn van alle regels en de manier waarop ze moeten worden toegepast. Juist omdat er al veel regels zijn. Het is geen Wilde Westen: er zijn wettelijke regels (Europees en Nederlands) en reclameregels (uit zelfregulering). 

Uitdagingen

Creators opereren in een dynamische wereld van verschillende sociale-mediaplatformen met voortdurend veranderende functies en algoritmes, wat continu invloed heeft op hun keuzes qua vorm, timing en zichtbaarheid van content. Naast deze technische uitdagingen willen influencers ook authentiek en onderscheidend blijven, zonder het vertrouwen van hun volgers te verliezen. Zo leeft bijvoorbeeld de angst dat het gebruik van een hashtag de prestaties of het engagement van een bericht drukt, maar onderzoek laat zien dat het toevoegen van een hashtag of label geen directe invloed heeft op je bereik of vindbaarheid op social media of Google.  

Bovendien krijgen creators te maken met veel professionele partijen zoals adverteerders die meekijken en invloed uitoefenen op de inhoud. Deze partijen hebben ook wensen en eisen waarmee rekening moet worden gehouden.  

Verder vormt de hoeveelheid regels ook een uitdaging voor influencers. Creators die genoeg video content maken* vallen allereerst al onder de Mediawet (met het Commissariaat voor de Media als toezichthouder). Meer concreet vallen ze onder de Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2025De toezichthouder heeft op haar website de belangrijkste regels daarin op een rijtje gezet. Verder valt alle commerciële content van creators in samenwerking met adverteerders onder zelfregulering via de Nederlandse Reclame Code, waaronder de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM). Er zijn ook meerdere andere reclamecodes die voor influencers van toepassing zijn, zoals de Reclamecode Cosmetische Producten en Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. 

* Bekijk hier alle voorwaarden om onder de regels van de Mediawet te vallen 

Certificering

Influencers opereren in een speelveld waarin regels snel veranderen. Zeker voor kleinere creators of influencers die zonder professionele ondersteuning werken, is het niet altijd vanzelfsprekend om volledig op de hoogte te zijn van alle regels en interpretaties daarvan. Juist daarom is professionalisering van de sector zo belangrijk. Daarom heeft DDMA vanuit de sector, samen met Bond van Adverteerders (bvA) en Stichting Reclame Code (SRC), een e-learning ontwikkeld voor influencers onder de naam “Certified by influencerregels.com“, waarmee ze een certificaat kunnen behalen dat aantoont dat ze de regels voor transparante influencer marketing kennen. De regels uit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en uit de Mediawet staan hierin in toegankelijke taal gebundeld. Ook benoemen we de regels van andere relevante reclamecodes en verwijzen we daarbij naar de juiste instanties voor meer informatie. 

In Nederland zijn inmiddels ruim 900 influencers gecertificeerd en uit die praktijk blijkt dat certificering daadwerkelijk bijdraagt aan beter naleven van de regels. De uitkomst van de meting door SRC is namelijk veelbelovend: vóór de training was slechts 1 op de 4 reclames (25%) in overeenstemming met de Nederlandse Reclame Code. Daarna is dat gestegen naar 60%. Dat maakt het des te relevanter dat adverteerders deze certificering herkennen en waarderen, en dat creators het traject doorlopen en de lessen actief toepassen in hun werk. 

Aangezien het niet alleen zaak is voor influencers om op de hoogte te zijn van de relevante regels, organiseert DDMA ook masterclasses voor professionele partijen betrokken bij creator content. Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem dan contact op via info@influencerregels.com. 

Andere partijen

Verantwoordelijkheid ligt overigens niet alleen bij de influencer. Voor merken is het niet alleen verstandig om zelf de content te controleren voor livegang, maar zij hebben vanuit het reclamerecht ook een actieve zorgplicht om erop toe te zien dat de content aan alle regels voldoet. 

De adverterende partij heeft volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing een actieve zorgplicht, waardoor zij o.a. over de regels moeten informeren in de briefing aan de influencer en de content moeten controleren voor livegang. Managementbureaus hebben geen wettelijke verplichtingen, maar uit gesprekken met deze partijen blijkt dat zij zich erg verantwoordelijk voelen voor correcte toepassing van regels en dus ook een actieve rol hierin hebben, als onderdeel van de begeleiding van talenten. 

Ook sociale-mediaplatformen hebben een belangrijke rol. Zij bieden functies aan om transparantie te ondersteunen (het betaald partnerschap label), passen hun eigen beleid aan en weigeren soms content als die niet goed is gelabeld. Daarnaast ondersteunen platformen de certificering, zoals onder meer Meta, TikTok en YouTube. 

Huidige regels falen niet, meer invulling is wel nodig

Handhaving is er al, en niet alleen door het Commissariaat voor de Media. In de praktijk hebben verschillende influencers ook daadwerkelijk waarschuwingen en boetes ontvangen. Denk ook aan het toezicht van de Autoriteit Consumenten Marktde Autoriteit Financiële Markt en de Kansspelautoriteit. En denk aan alle uitspraken door de Reclame Code Commissie.  

Tegelijk is het belangrijk dat regels niet alleen duidelijk zijn, maar ook aansluiten bij de realiteit waarin influencers opereren. Alleen dan blijft influencer marketing een volwassen, betrouwbaar en effectief onderdeel van het marketinglandschap. Daarom bieden reclameregels ruimte voor context en interpretatie. Maar meer duidelijkheid en invulling van de regels is zeker nodig en binnen de sector wordt hier ook actief aan gewerkt. Op dit moment herzien we de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing met een diverse praktijkgroep uit de sector, om bepaalde vereisten concreter te maken, mede op basis van uitspraken van de Reclame Code Commissie.  

Vanuit DDMA zijn we daarbij geen voorstander van één verplichte vermelding, omdat dat niet standaard past bij alle verschillende vormen van influencer marketing. Denk aan samenwerkingen, ambassadeurschappen, gekregen producten, PR-evenementen, persreizen en affiliate marketing. Natuurlijk is het wel belangrijk dat er meer duidelijkheid komt over de transparantievereisten. 

Samen verder bouwen aan vertrouwen

Influencer marketing is geen ongereguleerd speelveld, maar een volwassen marketingkanaal met regels, actief toezicht en een groeiende mate van professionalisering. Het naleven van de regels is volgens ons een gezamenlijke verantwoordelijkheid van creators, merken, bureaus en platformen, met andere woorden de sector als geheel. Wij vanuit DDMA, bvA en SRC blijven ons daarom inzetten voor duidelijke reclameregels, gebundeld in Certified by influencerregels.com. Onderzoeken zoals dat van de Europese consumentenorganisaties laten juist de meerwaarde van het certificaat zien, zeker als genoeg merken en andere partijen dit ondersteunen. We gaan graag in gesprek over dit onderwerp, ook om de certificering, en daarmee de sector, verder te professionaliseren. 

Allisha Hosli

Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de commissies Influencer Marketing, Post en Creative

De DDMA Commissies Influencer Marketing, Post en Creative verwelkomen ieder een nieuwe lid. Jorrit Pier Eringa (Snapchat), Coert Knijnenberg (Nic. Oud) en Eva Schröder (Odido) brengen ieder hun eigen expertise…
Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…

DDMA PostNL Dialoog

Visie, strategie en de toekomst van post

De sessie is nadrukkelijk opgezet als dialoog: jouw vragen, zorgen en ideeën vormen een belangrijk onderdeel van het gesprek. Zo zorgen we samen voor maximale relevantie en diepgang.

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze PostNL Dialoog krijg je inzicht in:

  • De strategische keuzes en ambities van PostNL voor de komende jaren
  • De impact hiervan op de postmarkt en op verzenders
  • De gezamenlijke uitdagingen rond het openhouden van de brievenbus en het versterken van post als medium

Er is volop ruimte voor vragen, reflectie en discussie op basis van vooraf ingebrachte thema’s.

Jouw input vooraf

Om de sessie zo waardevol mogelijk te maken, nodigt PostNL deelnemers uit om vooraf vragen of onderwerpen aan te dragen. Denk aan strategische, operationele of marktgerelateerde thema’s die voor jou relevant zijn. De input kan worden gedeeld tot 12 januari en wordt meegenomen in de presentatie en dialoog.

Programma

Welkom & context

Visie en strategie van PostNL: kernpunten en ambities

Q&A en dialoog op basis van ingezonden thema’s

Afsluiting en vervolg

Aanmelden

Deze invite-only Post Elite Sessie is een initiatief van de Commissie Post. Wil je in aanmerking komen voor een plek aan tafel? Stuur dan een e-mail naar loraineheijstek@ddma.nl.

Praktische informatie

25 december @ 23:01

Invite-only

Deel dit evenement

Legal Wrapped: wat bracht 2025? | Wat brengt 2026?

Wat bracht 2025?

1. Cookies en consent: waarschuwingen, EU-boetes en veel discussie

Het afgelopen jaar strooide de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) met waarschuwingen en waren andere EU privacytoezichthouders ook niet terughoudend met het uitgeven van boetes. Van 150 miljoen tot 40k euro: allerlei soorten verkeerd ingestelde cookiebanners en ingeladen scripts werden beboet. Hoe voorkom je dat? Niet per se door het gebruik van een standaard cookiebanner generator. We onderzochten dat de designs en teksten in de praktijk niet zo GDPR-proof zijn als de tools zelf stellen.

Hoe check je wel of je cookiepraktijken goed zijn geregeld? Bekijk daarvoor o.a. de Cookiebanner Checklist en benader een van onze juristen via legal@ddma.nl voor een check!

Daarnaast was 2025 het jaar van discussie over cookies en de regels daaromtrent. Kun je tools als Google Tag Manager of Google Analytics voor toestemming laden? In hoeverre zijn de huidige cookieregels nog wel geschikt voor het digitale (adtech) tijdperk waarin we leven? Ingewikkelde, maar belangrijke ontwikkelingen werden door ons op de voet gevolgd en kritisch bekeken, zoals in dit opiniestuk.

2. AI in marketing: van experiment naar governance, transparantie en geletterdheid

Ook in 2025 hielden we de AI-ontwikkelingen in marketing nauw in de gaten. De AI Act kreeg steeds meer praktische betekenis, doordat nieuwe verplichtingen en guidelines.

2 februari: AI-geletterdheid werd verplicht voor organisaties, dus zij moeten ervoor zorgen dat hun medewerkers die met AI werken de risico’s, grenzen en relevante regels begrijpen kennen (link checklist). 2 augustus: ook de regels rond general purpose AI-modellen van kracht en deadline voor volledige naleving van de AI Act. Ook hadden alle landen dan een verantwoordelijk toezichthouder moeten aanwijzen, maar dit is niet overal gelukt. Lees hier meer over het toezicht in Nederland.

Met als klap op de vuurpijl: de aangekondigde “Digital Omnibus”, met mogelijke       wijzigen voor deze AI-verplichtingen. Meer informatie volgt later in het artikel.

Ook verscheen er in juli een General-Purpose AI Code of Practice. Deze bestaat uit drie hoofdstukken en bevat praktische afspraken en richtsnoeren voor aanbieders van general-purpose AI, opgesteld met inbreng van experts en marktpartijen.

Tot slot is het belangrijk om AI-regels niet los te zien van bestaande regelgeving. Wij hebben dit uitgewerkt in een uitgebreide, duidelijke artikelenreeks. Denk aan privacy bij het gebruik van AI-tools: de AI Act en de AVG moet je samen lezen. Ook bij contentcreatie komen meerdere regels samen, waaronder transparantie over AI-gebruik.

3. Social, influencers en transparantie: reclameherkenbaarheid blijft aanscherpen

Transparantie op de social-kanalen bleek ook dit jaar weer een belangrijk onderwerp in marketing. Zo zijn de regels voor video-uploaders aangepast via een beleidswijziging. Het Commissariaat voor de Media schrapt de volgersdrempel van 500.000, waardoor ook kleinere video-uploaders onder actief toezicht kunnen vallen en zich in sommige gevallen moeten registreren en toezichtkosten betalen. De wijziging, die ingaat op 16 juni 2025, vergroot vooral de impact op influencers in het middensegment en markeert een verdere professionalisering en uitbreiding van het toezicht op influencer marketing.

Niet alleen door een gebrek aan transparantie (geen gebruik van #ad), maar ook vanwege bredere compliance-issues zoals misleiding of het maken van bepaalde claims. Daarover lees je hier meer.

Daarnaast werden politieke ads verder gereguleerd, wat voor zowel politieke partijen als maatschappelijke organisaties veel verandering teweegbracht. Campagnes die kwalificeren als ‘politieke reclame’ vragen nu extra transparantie rond labeling en meer eisen voor targeting.

4. Direct marketing kanalen: e-mail, telemarketing en direct mail blijven bewegen

Naast alle nieuwe tech bleef 2025 ook een jaar waarin ‘klassieke’ kanalen juridisch in beweging waren. Bekend werd dat telemarketing op grond van de klantrelatie verboden wordt (uitgezonderde sectoren daargelaten) vanaf 1 juli 2026. Organisaties die daar eerder gebruik van konden maken, zullen nu toestemming moeten vragen aan de consumenten die zij willen bereiken voor commerciële telefoontjes.

Ook in emailmarketing vonden wat verschuivingen plaats. In 2025 werd de herziene Code E-mail door Stichting Reclame Code goedgekeurd, waarvan DDMA ook penschrijver was. De vernieuwde code legt meer nadruk op duidelijkheid voor de ontvanger, transparantie over het doel van de e-mail en zorgvuldigheid in de afbakening tussen commerciële en niet-commerciële communicatie. Daarnaast besliste het Europees Hof dat je een e-mailadres dat je bij een aankoop of registratie krijgt, mag gebruiken voor marketing zonder aparte toestemming. Een uitgever probeerde dat door nieuwsbriefmails te sturen aan mensen die alleen een gratis account hadden gemaakt. Het Hof zei dat dit onder de ePrivacy-regels valt en dat de soft opt-in ook bij een gratis dienst kán werken. Maar: in Nederland ziet de toezichthouder die uitzondering nu nog als iets voor betaalde klanten, dus voor niet-betalende accounts blijft het voorlopig nodig om toestemming te vragen.

Op het gebied van Fieldmarketing waren er ook ontwikkelingen. In 2025 was het mogelijk door internetconsultatie te reageren op het gemaakte wetsvoorstel, daar heeft DDMA ook op gereageerd. Daarin werd geïntroduceerd dat bij deur en straatverkoop een verplichte afkoelperiode van 3 werkdagen gaat gelden. Na het eerste verkoopgesprek mag de verkoper in die periode geen overeenkomst sluiten en geen contact opnemen met de consument over de verkoop. Pas na afloop van die afkoelperiode kan een overeenkomst tot stand komen, waarna de bestaande wettelijke bedenktijd van 14 dagen blijft gelden. In hoeverre deze plannen blijven bestaan is nog onduidelijk: daar houden we je van op de hoogte.

Wat gaat 2026 brengen?

Digital Omnibus en simplificatie van regels

Eind 2025 werd de juridische wereld opgeschud met een voorstel om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen. Het gaat om twee voorstellen: het Digital Omnibus-voorstel, met mogelijke wijzigingen voor onder meer de AVG, de e-Privacyrichtlijn, NIS2 en andere digitale wetgeving, en om een Digital Omnibus-voorstel over AI, dat onder andere is gericht op de AI Act.

Het doel van de “Digital Omnibus”-pakket? Het makkelijker maken voor bedrijven om compliant te zijn. Voor de marketingsector zou het mogelijk kansen kunnen bieden.

Er is nog geen concrete voorgenomen ingangsdatum bekend. Eerst volgt een consultatie voor de “digital fitness check”, verder staan in 2026 verdere overleggen van Europees parlement en Europese Raad en uitwerking gepland. Op basis van de huidige planning wordt afronding in 2027/2028 verwacht. Maar volgend jaar gaat er zeker meer over bekend worden, lees hier over de mogelijke veranderingen.

Code of Practice AI labelen

De EU werkt aan een Code of Practice voor transparantie rond AI-gegenereerde content om aanbieders en gebruikers van generatieve AI te helpen voldoen aan de transparantieverplichtingen uit artikel 50 van de AI Act, bijvoorbeeld door AI-inhoud herkenbaar en labelbaar te maken. Deze vrijwillige code wordt in een uitgebreid proces met stakeholders ontwikkeld om misleiding en manipulatie tegen te gaan. De maatregelen moeten uiterlijk augustus 2026 operationeel zijn.

Digital Fairness Act

In 2026 wordt het zicht op de Digital Fairness Act concreter met de publicatie van een wetsvoorstel door de Europese Commissie. De wet richt zich op eerlijke digitale consumentenbescherming en vult bestaande regels zoals de AVG, DSA en DMA aan. Verwacht wordt dat de DFA zich gaat richten op dark patterns, misleidende personalisatie, verslavend ontwerp, onduidelijke prijsstelling en transparantie bij influencer marketing.

Zelfregulering en sectorafspraken

DDMA is ook betrokken bij het actualiseren van zelfregulering, waaronder de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) en de Code Telemarketing, waar we in 2026 samen met de sector aan verder werken.

De RSM geeft belangrijke handvatten voor reclame via sociale media, maar door de snelle ontwikkelingen rondom de sector, platformfuncties en AI is er een update nodig. Met partijen uit het veld kijken we daarom opnieuw of de huidige reclameregels nog goed aansluiten op hoe creators en adverteerders sociale media vandaag de dag gebruiken? De Code Telemarketing zal verder uitwerken wat ook wettelijk verplicht wordt vanaf 1 juli 2026: verplichte opt-ins voor commerciële organisatie en het verdwijnen van de klantrelatie.

Consent or Pay

Vanaf januari 2026 past Meta in de EU het pay or consent advertentiemodel op Facebook en Instagram aan op aanwijzing van de Europese Commissie, door een extra optie toe te voegen. Naast betalen voor een advertentievrije versie of toestemming geven voor gepersonaliseerde advertenties, komt er een keuze waarbij Meta “minder persoonsgegevens” gebruikt en gebruikers “minder gepersonaliseerde” advertenties te zien krijgen. De Commissie zal de effectiviteit van het model in de gaten houden en toetsen of gebruikers nu wel een volledige en doeltreffende keuze kunnen maken op Meta platforms.

We weten dat in 2026 (mogelijk) een hoop zaken gaan veranderen. Door altijd up to date te blijven, ben je op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in het marketingveld. Abonneer je op de legal nieuwsbrief en mis niets!

Allisha Hosli

Legal Counsel

Isa Nieuwstad

Legal Counsel

Sara Mosch

Team lead legal & Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
AI Act |

Legal Wrapped: wat bracht 2025? | Wat brengt 2026?

2025 was opnieuw een jaar met flinke juridische beweging op het snijvlak van marketing, data en technologie. In de DDMA-kennisbank stonden onderwerpen van cookies en AI in marketing tot influencers…
Lees meer
AVG |

Drie belangrijke juridische uitspraken | december

In december zijn er opnieuw belangrijke juridische uitspraken gedaan die impact kunnen hebben op je dagelijkse praktijk als marketeer, publisher of platformbeheerder. In dit artikel lichten we drie actuele zaken…

DDMA Elite – Agentic AI voor C-level

Tijdens deze Elite-sessie duiken we dieper in de actuele uitdagingen en kansen van Agentic AI en nodigen we je uit om mee te denken over de impact op organisaties en maatschappij. 

Wat kun je verwachten? 
Deze Elite-sessie biedt een interactief gesprek met een kleine groep C-level managers. We behandelen onder andere: 

  • Impact op strategie & bedrijfsvoering: Hoe beïnvloedt Agentic AI jouw marktpositie en processen? 
  • Essentiële AI-capabilities: Welke competenties en cultuur heb je nodig om mee te bewegen? 
  • Organisatie klaar maken: Governance, compliance en risicobeheer voor autonome systemen. 
  • Praktische stappen: Hoe start je met een roadmap en welke pilots geven snel resultaat? Maar ook, hoe beweeg je van experimenten en pilots naar meetbaar bedrijfsresultaat en besparing? 

Heb je zelf een onderwerp dat je wilt aandragen? Breng het gerust ter tafel. 

Wat is een Elite?  
Een Elite is een kleinschalige, interactieve sessie waarin leider kennis , inspiratie en praktijkvoorbeelden uitwisselen. Het doel: samen ontdekken hoe data en AI – en specifiek agentic systemen –veilig en effectief kunnen worden toegepast. Door te sparren en inzichten te delen, leren we van én met elkaar hoe we deze technologie strategisch inzetten.

Deze invite-only Elite is een initiatief van de Commissie Artificial Intelligence. Heb je interesse om deel te nemen aan deze sessie? Mail dan naar esmeraldameijer@ddma.nl

Practical information

25 december @ 23:01

Invite-Only

Share this event

Ilse Bakx

Digital Analyst at Stichd

DDMA Fondsenwervings meetup Hoofden | Online Fondsenwerving Masterclass: Strategische keuzes met resultaat

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze Masterclass brengen we de belangrijkste strategische aandachtsgebieden helder in beeld en maken we de stap naar de praktijk. Je hoort hoe organisaties concrete keuzes maken, welke aanpakken schaalbaar blijken, en wat er nodig is om focus te houden op meetbaar effect. 

Reken op een mix van inhoudelijke verdieping en praktijkcases, met veel ruimte voor interactie. Geen praatplaatjes, maar inzichten en lessen die je direct kunt spiegelen aan je eigen organisatie: van inrichting en randvoorwaarden tot uitvoering, bijsturen en verantwoorden van resultaat. 

Dit levert het je op:

Tijdens deze interactieve ochtend duiken we in:  

  • Overzicht en scherpte op de strategische aandachtsgebieden die nu het verschil maken 
  • Inspiratie uit praktijkvoorbeelden: wat werkte, wat niet, en waarom 
  • Concrete handvatten voor succesvolle implementatie en verandering 
  • Frisse perspectieven door discussie met peers 

Voor wie?

Deze sessie is exclusief voor hoofden fondsenwerving binnen goede doelen. 

Sprekers

Wouter Friskes

Hoofd Fondsenwerving & Communicatie

Meld je aan voor dit evenement met jouw DDMA-account

Dit event is uitsluitend bij te wonen door DDMA-leden. Leden kunnen zich aanmelden via hun persoonlijke DDMA-login.

  • Ben je lid en wil je inloggen? Klik op onderstaande gele login knop. Het aanmeldformulier wordt na het inloggen vooraf ingevuld met je gegevens die al in jouw account staan geregistreerd.
  • Ben je lid maar heb je nog geen account? Vraag dan hier jouw DDMA-account aan.
  • Ben je nog geen lid en wil je meer informatie over het lidmaatschap? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Praktische informatie

25 december @ 23:01

Gratis voor DDMA leden

Deel dit evenement

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Podcast Shaping the Future: We leven in een tijd van digitaal Darwinisme

Sander Duivestein, futurist, trendwatcher en auteur, was onlangs te gast op DDMA Next én in de podcaststudio van DDMA Shaping the Future. Hij noemt zich geen schrijver meer, maar componist.…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Incrementality Testing: Onmisbaar voor echte inzicht in mediawaarde

In het eerste deel van onze reeks over Media Effectiviteits Meting (MEM)* verkenden we de strategische waarde van Marketing Mix Modeling (MMM). In dit tweede deel richten we ons op…
Lees meer
AI Act |

AI-training op socials: geef je als bedrijfsaccount toestemming of niet?

Toestemming geven voor AI-training op social media is ineens een strategisch onderwerp geworden. Platformen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram bouwen generatieve AI-functies die leren van enorme hoeveelheden content. En precies…